ProRail test systeem voor meer treinen op bestaand spoor

President-directeur Pier Eringa van ProRail, heeft samen met programma directeur Digital Railway – Michael Flynn – van Network Rail, het startsein gegeven voor de demofase van het treinbeveiligingssysteem hybride ERTMS (European Rail Traffic Management System) level 3 in Engeland. Hiermee kunnen in de toekomst nóg meer treinen rijden op het bestaande spoor.

Europese samenwerking
Na een jarenlange voorbereiding van ProRail, Network Rail en de systeemleveranciers rijdt vandaag 23 november 2017 de eerste trein over een met – ERTMS level 3 – uitgevoerd spoor in Engeland. Op dit moment is ERTMS level 2 in Nederland al geïmplementeerd op de Betuweroute, de Hanzelijn, HSL-Zuid en het baanvak Amsterdam-Utrecht. Pier Eringa nam onder andere een kijkje in een treincabine die de mogelijkheid heeft om tussen de verschillende ERTMS levels te schakelen.

Meer treinen op bestaand spoor
ERTMS biedt grote voordelen op het gebied van capaciteit, betrouwbaarheid, veiligheid, snelheid en internationaal reizen. “Met ERTMS level 3 is het mogelijk straks meer treinen te laten rijden op het bestaande spoor. Hiermee is het mogelijk de treinbeveiligingtechniek die we nu nog in de baan schroeven, straks naar de trein te verplaatsen” aldus Pier Eringa. “We maken het spoor wat dommer en de trein wat slimmer. Er zijn dan ook geen lichtseinen meer langs het baanvak nodig. Bij level 3 verdwijnt ook de baangebonden detectie en de bekabeling en dat maakt het spoor minder storingsgevoelig. Treinen communiceren met elkaar en kunnen onderling hun positie door geven. Treinen kunnen daardoor dichter op elkaar rijden dan met de huidige techniek”

Meer voordelen
ERTMS zorgt voor een veiliger spoor doordat de treinen niet harder kunnen rijden dan toegestaan en indien nodig automatisch afremmen. Daarnaast kan de machinist op het scherm zien of het spoor voor hem vrij is en wordt de kans op het door een rood sein rijden verkleind. Doordat ERTMS de Europese standaard wordt, zal internationaal (goederen) vervoer makkelijk worden.

Tentoonstelling
Tijdens de demofase – die nog tot 20 december loopt – worden er ritten gereden op het testspoor in Engeland. Na afloop van deze periode wordt er bepaald per wanneer ERTMS level 3 ingezet kan gaan worden. Op 19 en 20 december is het testcentrum in Engeland opengesteld voor iedereen om daar een kijkje te nemen in de tentoonstellingsruimte.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail