Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid

Foto: Ivo Ketelaar

Het kennisdomein ‘spoorveiligheid’ kent géén sector-eigen publieke kennisorganisaties, vergelijkbaar met die van andere kennisdomeinen als ‘water’ of ‘luchtvaart’. Veel kennis is aanwezig bij spoorsectorpartijen zelf. Dit is logisch gelet op de historie van de spoorsector en de aard van de productiemiddelen. De vraag is of dit nog past bij de manier waarop het spoor nu georganiseerd is. Als er behoefte blijkt aan het anders organiseren van kennis, kan dat meer of minder sectoraal georganiseerd worden. En de overheid kan daarbij meer of minder initiatief nemen. Keuzes daarin hebben alle hun voor- en nadelen.

Dat zijn de conclusies op hoofdlijnen van een onderzoeksproject uitgevoerd op verzoek van de directie Openbaar Vervoer en Spoor van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu naar aanleiding van de behandeling van de Evaluatie van de Derde Kadernota Railveiligheid in de Tweede Kamer.

Publicaties
Rapport Kennisinfrastructuur spoorveiligheid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid | Infrasite

Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid

Foto: Ivo Ketelaar

Het kennisdomein ‘spoorveiligheid’ kent géén sector-eigen publieke kennisorganisaties, vergelijkbaar met die van andere kennisdomeinen als ‘water’ of ‘luchtvaart’. Veel kennis is aanwezig bij spoorsectorpartijen zelf. Dit is logisch gelet op de historie van de spoorsector en de aard van de productiemiddelen. De vraag is of dit nog past bij de manier waarop het spoor nu georganiseerd is. Als er behoefte blijkt aan het anders organiseren van kennis, kan dat meer of minder sectoraal georganiseerd worden. En de overheid kan daarbij meer of minder initiatief nemen. Keuzes daarin hebben alle hun voor- en nadelen.

Dat zijn de conclusies op hoofdlijnen van een onderzoeksproject uitgevoerd op verzoek van de directie Openbaar Vervoer en Spoor van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu naar aanleiding van de behandeling van de Evaluatie van de Derde Kadernota Railveiligheid in de Tweede Kamer.

Publicaties
Rapport Kennisinfrastructuur spoorveiligheid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)