Extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden stap dichterbij

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail past komende jaren het spoor aan voor de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden. Deze spooruitbreiding is nu een stap dichterbij gekomen. Directeur Pier Eringa tekende het namens ProRail, waarmee aannemer BAM Infra is gecontracteerd voor een groot deel van de werkzaamheden voor het project.

Werkzaamheden
Dit contract voor spoorwerk in het Noorden bevat onder andere de spoorverdubbeling tussen Zuidhorn en Hoogkerk over een lengte van 8 kilometer, de aanpassing aan het spoor bij overweg de Schrans en de perrons 5b en 8 op station Leeuwarden. In de gunning speelde aandacht voor de omgeving en snelheid van uitvoering een belangrijke rol. BAM infra is de opdracht gegund onder andere omdat ze aan deze laatst genoemde aspecten de beste invulling gaven.

Start realisatie
Het project bevindt zich in de afrondende fase van de planologische procedure. De bouw van het project start als deze procedure is afgerond. Eind januari besluiten de provincies Groningen en Fryslân en ProRail wanneer de aannemer mag starten met de realisatie. Nadat de startdatum bekend is komt er duidelijkheid over de planning. Voordat BAM aan de uitvoering begint zijn voorbereidende werkzaamheden nodig. Ze werken de ontwerpen verder uit, doen uitgebreider grondonderzoek en verleggen kabels en leidingen.

Meer informatie
Meer informatie leest u op de projectpagina

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail