ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval

Foto: Ivo Ketelaar

Hoe mooi zou een toekomst zonder bouwafval zijn? Daar wil ProRail zich hard voor maken en neemt daarom deel aan Madaster. Een nieuw platform dat fungeert als een publieke, online bibliotheek van materialen in de gebouwde omgeving. Door haar deelname aan Madaster zal ProRail een positieve impuls geven aan een circulaire economie, waarin zo weinig mogelijk wordt verspild door hergebruik. De Verkeersleidingspost in Utrecht is daar een mooi voorbeeld van.

Verminderen afval door hergebruik van materialen
Madaster is een online bibliotheek met materialenpaspoorten, waarin beschreven staat welke materialen in een gebouw of infra-object zijn gebruikt en in welke hoeveelheden. Ook bevatten ze informatie over de kwaliteit van de materialen, de locatie en de financiële en circulaire waarde. Hierdoor wordt het makkelijker om materialen te hergebruiken, afval te verminderen én daarmee kosten te besparen.

ProRail is een van 33 Kennedy’s
Madaster sluit naadloos aan op de visie van ProRail om te streven naar een circulaire bedrijfsvoering. Hierbij gaan we zuinig en met zorg om met onze schaarse materialen en zorgen we voor een minimum aan afvalstoffen. ProRail is, naast bijvoorbeeld Schiphol Group en Alliander, één van de 33 Kennedy’s oftewel founding partners. Door met materiaalpaspoorten te gaan werken, wil ProRail een beter (her)gebruik van materialen van onze gebouwen, infrastructuur en systemen bereiken. Hierdoor wordt de CO2-uitstoot verlaagd, de ecologische voetafdruk verkleind en blijft de economische waarde van materialen beter behouden.

Circulaire verkeersleidingspost
Nieuwsgierig naar een circulair gebouw bij ProRail De verkeersleidingspost Utrechtis één van de eerste gebouwen in Nederland waar al bij de aanbesteding van de inrichting rekening is gehouden met circulair materiaalgebruik.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval | Infrasite

ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval

Foto: Ivo Ketelaar

Hoe mooi zou een toekomst zonder bouwafval zijn? Daar wil ProRail zich hard voor maken en neemt daarom deel aan Madaster. Een nieuw platform dat fungeert als een publieke, online bibliotheek van materialen in de gebouwde omgeving. Door haar deelname aan Madaster zal ProRail een positieve impuls geven aan een circulaire economie, waarin zo weinig mogelijk wordt verspild door hergebruik. De Verkeersleidingspost in Utrecht is daar een mooi voorbeeld van.

Verminderen afval door hergebruik van materialen
Madaster is een online bibliotheek met materialenpaspoorten, waarin beschreven staat welke materialen in een gebouw of infra-object zijn gebruikt en in welke hoeveelheden. Ook bevatten ze informatie over de kwaliteit van de materialen, de locatie en de financiële en circulaire waarde. Hierdoor wordt het makkelijker om materialen te hergebruiken, afval te verminderen én daarmee kosten te besparen.

ProRail is een van 33 Kennedy’s
Madaster sluit naadloos aan op de visie van ProRail om te streven naar een circulaire bedrijfsvoering. Hierbij gaan we zuinig en met zorg om met onze schaarse materialen en zorgen we voor een minimum aan afvalstoffen. ProRail is, naast bijvoorbeeld Schiphol Group en Alliander, één van de 33 Kennedy’s oftewel founding partners. Door met materiaalpaspoorten te gaan werken, wil ProRail een beter (her)gebruik van materialen van onze gebouwen, infrastructuur en systemen bereiken. Hierdoor wordt de CO2-uitstoot verlaagd, de ecologische voetafdruk verkleind en blijft de economische waarde van materialen beter behouden.

Circulaire verkeersleidingspost
Nieuwsgierig naar een circulair gebouw bij ProRail De verkeersleidingspost Utrechtis één van de eerste gebouwen in Nederland waar al bij de aanbesteding van de inrichting rekening is gehouden met circulair materiaalgebruik.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail