Proef met gesloten poortjes op Amsterdam Centraal goed verlopen

NS is positief over het verloop van de driedaagse proef met gesloten poortjes op Amsterdam Centraal. Ruim 40 extra medewerkers waren op de been om reizigers met vragen te assisteren, maar zagen dat de meeste reizigers de dichte poortjes zonder problemen passeren. Ook vergeten reizigers niet meer om in of uit te checken. De komende tijd wordt de proef geëvalueerd. Het is de bedoeling om de poortjes in december 2017 definitief te sluiten.

De proef leverde natuurlijk ook vragen op. Zo maken veel (internationale) reizigers of bezoekers aan evenementen gebruik van E-tickets. Door de barcode te scannen gaan de poortjes open.

Nog niet iedereen kent de IJ- en Amstelpassage die ze als doorgang kunnen gebruiken om zonder OV-chipkaart naar de andere zijde van het station te komen. Een alternatief is de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel naast het station.

Verschillende horecagelegenheden aan het eerste perron zijn bereikbaar zonder poortjes te passeren. Bezoekers kunnen gebruik maken van de nieuwe trappen vanuit de centrale hal die in mei dit jaar zijn geopend.

Wil je iemand uitzwaaien op het perron of even een boodschap doen bij één van de winkels binnen de poortjes, met een OV-chipkaart met NS-reisproduct en voldoende saldo kun je binnen het uur weer kosteloos uitchecken.

Minder zwartrijders, hoger veiligheidsgevoel
Op stations met gesloten poortjes geeft 89% van de reizigers aan zich veilig te voelen. Op stations zonder poortjes is dit 79%. Rond stations waar de poortjes gesloten zijn, zien we minder zwartrijders, de belangrijkste aanleiding voor agressie, en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers. We merken dat steeds meer reizigers gewend raken en de voordelen zien van de poortjes.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS

Proef met gesloten poortjes op Amsterdam Centraal goed verlopen | Infrasite

Proef met gesloten poortjes op Amsterdam Centraal goed verlopen

NS is positief over het verloop van de driedaagse proef met gesloten poortjes op Amsterdam Centraal. Ruim 40 extra medewerkers waren op de been om reizigers met vragen te assisteren, maar zagen dat de meeste reizigers de dichte poortjes zonder problemen passeren. Ook vergeten reizigers niet meer om in of uit te checken. De komende tijd wordt de proef geëvalueerd. Het is de bedoeling om de poortjes in december 2017 definitief te sluiten.

De proef leverde natuurlijk ook vragen op. Zo maken veel (internationale) reizigers of bezoekers aan evenementen gebruik van E-tickets. Door de barcode te scannen gaan de poortjes open.

Nog niet iedereen kent de IJ- en Amstelpassage die ze als doorgang kunnen gebruiken om zonder OV-chipkaart naar de andere zijde van het station te komen. Een alternatief is de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel naast het station.

Verschillende horecagelegenheden aan het eerste perron zijn bereikbaar zonder poortjes te passeren. Bezoekers kunnen gebruik maken van de nieuwe trappen vanuit de centrale hal die in mei dit jaar zijn geopend.

Wil je iemand uitzwaaien op het perron of even een boodschap doen bij één van de winkels binnen de poortjes, met een OV-chipkaart met NS-reisproduct en voldoende saldo kun je binnen het uur weer kosteloos uitchecken.

Minder zwartrijders, hoger veiligheidsgevoel
Op stations met gesloten poortjes geeft 89% van de reizigers aan zich veilig te voelen. Op stations zonder poortjes is dit 79%. Rond stations waar de poortjes gesloten zijn, zien we minder zwartrijders, de belangrijkste aanleiding voor agressie, en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers. We merken dat steeds meer reizigers gewend raken en de voordelen zien van de poortjes.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS