Proef met camera’s bij twee overwegen

ProRail start een proef met camera’s bij de spoorwegovergangen aan de Soestdijkerstraatweg en Hoge Larenseweg in Hilversum. Auto’s en brommers en snorfietsen die het spoor oversteken als de rode lampen knipperen, worden door die camera’s geregistreerd. De proef vindt plaats in overleg met het Openbaar Ministerie.

Levensgevaarlijk
ProRail wil testen of het mogelijk is om met behulp van een camerasysteem controles uit te voeren op risicovolle overwegen. Het plaatsen van camera’s kan bijdragen aan het verbeteren van de veiligheid op- en rond het spoor. Uit cijfers blijkt dat weggebruikers nog steeds grote risico’s nemen door, als de overwegbomen sluiten, toch nog snel over te steken. Ook constateert ProRail dat automobilisten en scooters zigzaggend tussen de gesloten bomen door oversteken. Dit jaar vonden er op overwegen alweer 20 aanrijdingen met wegverkeer plaats waarbij vijf dodelijke slachtoffers en verschillende gewonden waren te betreuren. De twee overwegen zijn in overleg met de gemeente uitgekozen.

Boetes tot 230 euro
De eerste maanden wil ProRail de camera’s testen. Nadat is aangetoond dat de camera’s betrouwbaar bewijsmateriaal opleveren wordt samen met het OM bepaalt wanneer over kan worden gegaan op handhaving. Als Prorail kan starten met handhaven komen overtreders er in het begin nog van af met een waarschuwing. Daarna volgen er ook boetes.Voor automobilisten en motorrijders is de boete 230 euro, bromfietsers kunnen rekenen op een boete van 160 euro. De camerabeelden worden bekeken door een buitengewoon opsporingsambtenaar van ProRail. Als een strafbaar feit is geregistreerd, krijgt de kentekenhouder een bekeuring thuisgestuurd.

Voetgangers en fietsers
Voetgangers en fietsers die een overtreding begaan, worden ook vastgelegd door de camera’s maar van hen is de identiteit moeilijker te achterhalen. Hiervoor is toezicht ter plaatse nodig. ProRail voert wekelijks handhavingsacties uit bij verschillende overwegen in het land. Na de proef wordt bekeken of de proef een vervolg krijgt.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Proef met camera’s bij twee overwegen | Infrasite

Proef met camera’s bij twee overwegen

ProRail start een proef met camera’s bij de spoorwegovergangen aan de Soestdijkerstraatweg en Hoge Larenseweg in Hilversum. Auto’s en brommers en snorfietsen die het spoor oversteken als de rode lampen knipperen, worden door die camera’s geregistreerd. De proef vindt plaats in overleg met het Openbaar Ministerie.

Levensgevaarlijk
ProRail wil testen of het mogelijk is om met behulp van een camerasysteem controles uit te voeren op risicovolle overwegen. Het plaatsen van camera’s kan bijdragen aan het verbeteren van de veiligheid op- en rond het spoor. Uit cijfers blijkt dat weggebruikers nog steeds grote risico’s nemen door, als de overwegbomen sluiten, toch nog snel over te steken. Ook constateert ProRail dat automobilisten en scooters zigzaggend tussen de gesloten bomen door oversteken. Dit jaar vonden er op overwegen alweer 20 aanrijdingen met wegverkeer plaats waarbij vijf dodelijke slachtoffers en verschillende gewonden waren te betreuren. De twee overwegen zijn in overleg met de gemeente uitgekozen.

Boetes tot 230 euro
De eerste maanden wil ProRail de camera’s testen. Nadat is aangetoond dat de camera’s betrouwbaar bewijsmateriaal opleveren wordt samen met het OM bepaalt wanneer over kan worden gegaan op handhaving. Als Prorail kan starten met handhaven komen overtreders er in het begin nog van af met een waarschuwing. Daarna volgen er ook boetes.Voor automobilisten en motorrijders is de boete 230 euro, bromfietsers kunnen rekenen op een boete van 160 euro. De camerabeelden worden bekeken door een buitengewoon opsporingsambtenaar van ProRail. Als een strafbaar feit is geregistreerd, krijgt de kentekenhouder een bekeuring thuisgestuurd.

Voetgangers en fietsers
Voetgangers en fietsers die een overtreding begaan, worden ook vastgelegd door de camera’s maar van hen is de identiteit moeilijker te achterhalen. Hiervoor is toezicht ter plaatse nodig. ProRail voert wekelijks handhavingsacties uit bij verschillende overwegen in het land. Na de proef wordt bekeken of de proef een vervolg krijgt.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail