Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start

Foto: Ivo Ketelaar

Gedeputeerde Staten van Limburg hebben ingestemd met het aanbrengen van een buis voor een glasvezelkabel langs de spoorverbinding Roermond-Nijmegen. Ook hebben zij ingestemd met het geven van opdracht aan Enexis voor de aanleg van de aansluitingen voor negen onderstations. Dit is nodig voor de elektrificatie van de zogenoemde Maaslijn. Het gaat om voorbereidende werkzaamheden. Het aanbesteden van de uitvoerende werkzaamheden voor de elektrificatie van de Maaslijn en de overige verbeteringen vindt pas plaats nadat de inspraakprocedure is doorlopen.

Aansluitingen voor negen onderstations
Voor de elektrificatie van de Maaslijn worden op negen locaties langs het traject onderstations gebouwd. Deze onderstations voorzien de bovenleiding straks van elektriciteit. De onderstations worden aangesloten op het elektriciteitsnet van netbeheerder Enexis. Om de aansluitingen op tijd af te hebben, moet Enexis nu starten met de voorbereidingen. De onderstations en de bovenleiding worden later gerealiseerd nadat de inspraakprocedures voor het project de Maaslijn zijn doorlopen.

ProRail combineert Project Vervangen Treinbeveiliging met aanleg glasvezelkabelbuis
Waar omwonenden in het najaar van dit jaar mee te maken krijgen, zijn graafwerkzaamheden van ProRail langs de Maaslijn. Die vinden plaats in het kader van het Project Vervangen Treinbeveiliging. Dit project van ProRail gaat binnenkort van start en staat los van het project de Maaslijn. Wel laat ProRail tegelijkertijd een nieuwe buis voor de toekomstige glasvezelkabel aanleggen. De glasvezelkabel is straks nodig om de onderstations met elkaar te laten communiceren. Om te voorkomen dat voor de aanleg van glasvezel de grond straks opnieuw open moet, hebben de Provincie Limburg en ProRail afgesproken om beide werkzaamheden te combineren. Dit levert tijdwinst en financiële besparingen op.

Voorbereiden werkzaamheden vooruitlopend op de realisatie
Met de aanleg van elektriciteitsaansluitingen en glasvezelkabel loopt de Provincie Limburg feitelijk vooruit op de realisatiefase. Het project Maaslijn bevindt zich op dit moment namelijk nog in de planvormingsfase. Vanwege de strakke planning van het project – de werkzaamheden moeten eind 2020 gereed zijn – en vanwege de kostenbesparing heeft de Provincie Limburg er mee ingestemd dat de voorbereidende werkzaamheden nu al worden uitgevoerd.

Betere dienstregeling
OV-gedeputeerde Hubert Mackus: “De Maaslijn is zeer succesvol. Het is inmiddels de drukste gedecentraliseerde spoorlijn van Nederland. Vooral in de ochtendspits heeft dat succes tot gevolg dat een groot aantal reizigers gebruik maakt van deze lijn. Dit leidt regelmatig tot flinke drukte. Limburg maakt zich sterk voor een goede en toekomstgerichte bereikbaarheid naar en vanuit Limburg. De Maaslijn maakt hier een onmisbaar onderdeel van uit.”

Het project de Maaslijn zorgt voor de elektrificatie van de Maaslijn in combinatie met een aantal andere maatregelen die een betere dienstregeling mogelijk maakt. De aanleg van de elektrische aansluitingen en de glasvezelkabel zijn onderdeel van de elektrificatie van de Maaslijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Limburg

Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start | Infrasite

Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start

Foto: Ivo Ketelaar

Gedeputeerde Staten van Limburg hebben ingestemd met het aanbrengen van een buis voor een glasvezelkabel langs de spoorverbinding Roermond-Nijmegen. Ook hebben zij ingestemd met het geven van opdracht aan Enexis voor de aanleg van de aansluitingen voor negen onderstations. Dit is nodig voor de elektrificatie van de zogenoemde Maaslijn. Het gaat om voorbereidende werkzaamheden. Het aanbesteden van de uitvoerende werkzaamheden voor de elektrificatie van de Maaslijn en de overige verbeteringen vindt pas plaats nadat de inspraakprocedure is doorlopen.

Aansluitingen voor negen onderstations
Voor de elektrificatie van de Maaslijn worden op negen locaties langs het traject onderstations gebouwd. Deze onderstations voorzien de bovenleiding straks van elektriciteit. De onderstations worden aangesloten op het elektriciteitsnet van netbeheerder Enexis. Om de aansluitingen op tijd af te hebben, moet Enexis nu starten met de voorbereidingen. De onderstations en de bovenleiding worden later gerealiseerd nadat de inspraakprocedures voor het project de Maaslijn zijn doorlopen.

ProRail combineert Project Vervangen Treinbeveiliging met aanleg glasvezelkabelbuis
Waar omwonenden in het najaar van dit jaar mee te maken krijgen, zijn graafwerkzaamheden van ProRail langs de Maaslijn. Die vinden plaats in het kader van het Project Vervangen Treinbeveiliging. Dit project van ProRail gaat binnenkort van start en staat los van het project de Maaslijn. Wel laat ProRail tegelijkertijd een nieuwe buis voor de toekomstige glasvezelkabel aanleggen. De glasvezelkabel is straks nodig om de onderstations met elkaar te laten communiceren. Om te voorkomen dat voor de aanleg van glasvezel de grond straks opnieuw open moet, hebben de Provincie Limburg en ProRail afgesproken om beide werkzaamheden te combineren. Dit levert tijdwinst en financiële besparingen op.

Voorbereiden werkzaamheden vooruitlopend op de realisatie
Met de aanleg van elektriciteitsaansluitingen en glasvezelkabel loopt de Provincie Limburg feitelijk vooruit op de realisatiefase. Het project Maaslijn bevindt zich op dit moment namelijk nog in de planvormingsfase. Vanwege de strakke planning van het project – de werkzaamheden moeten eind 2020 gereed zijn – en vanwege de kostenbesparing heeft de Provincie Limburg er mee ingestemd dat de voorbereidende werkzaamheden nu al worden uitgevoerd.

Betere dienstregeling
OV-gedeputeerde Hubert Mackus: “De Maaslijn is zeer succesvol. Het is inmiddels de drukste gedecentraliseerde spoorlijn van Nederland. Vooral in de ochtendspits heeft dat succes tot gevolg dat een groot aantal reizigers gebruik maakt van deze lijn. Dit leidt regelmatig tot flinke drukte. Limburg maakt zich sterk voor een goede en toekomstgerichte bereikbaarheid naar en vanuit Limburg. De Maaslijn maakt hier een onmisbaar onderdeel van uit.”

Het project de Maaslijn zorgt voor de elektrificatie van de Maaslijn in combinatie met een aantal andere maatregelen die een betere dienstregeling mogelijk maakt. De aanleg van de elektrische aansluitingen en de glasvezelkabel zijn onderdeel van de elektrificatie van de Maaslijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Limburg