Welke stations groeien het snelst?

  • Het totaal aantal reizen op een gemiddelde werkdag in 2016 bedraagt ruim 1,2 miljoen. Ten opzichte van 2015 is dat een groei van 4%. Deze stijging wordt onder meer verklaard door de economische ontwikkelingen en concentreert zich vooral in de stedelijke gebieden.
  • Voor de stedelijke regio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Regio Twente, Arnhem/Nijmegen en Eindhoven, geldt dat het totaal aantal in- en uitstappers in 2016 met ongeveer 5% is toegenomen. Voor Noord-Nederland, Zeeland, Limburg zijn de cijfers nagenoeg gelijk gebleven.
  • Op de 5 grootste stations: Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Schiphol Airport zien we een groei van 5%. Schiphol Airport stijgt fors met 10%, dit wordt onder meer verklaard door de groei van de luchthaven en de uitbreiding van de IC-Direct. Utrecht Centraal stijgt met 3%, dit is mede als gevolg van de vele werkzaamheden op en rond het station lager dan het landelijk gemiddelde.
  • Op lokaal niveau kunnen wijzigingen in de dienstregeling leiden tot meer/minder reizen en uitwisseling tussen stations. Kleine relatief nieuwe stations zoals Almere Poort (+21%), Nijmegen Goffert (+34%) en Utrecht Leidsche Rijn (+15%) doen het traditiegetrouw goed vanwege het ingroei-effect.

Het wordt steeds drukker in Nederland, zowel op de weg als op het spoor. We nemen diverse maatregelen om de overlast van drukte te beperken:

  • NS investeert voor 2,5 miljard in treinen, waaronder Intercity’s en Sprinters.
  • Vanaf december gaat er elke tien minuten een Intercity rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven, waardoor op dit traject 15% meer reizigers mee kunnen.
  • NS pleit samen met partijen als de RAI-Vereniging, Transport en Logistiek Nederland, ANWB en de stadsvervoerders om tenminste 1 miljard aan extra financiële middelen per jaar beschikbaar te stellen om extra vervoerscapaciteit te realiseren.

Hoe berekenen we het aantal reizigers dat in- en uitstapt op de stations?
Elk jaar geeft NS een actueel beeld van de aantallen in- en uitstappers per station. Dit beeld is gebaseerd op de NS-reisgegevens van het afgelopen jaar en gaan uit van een gemiddelde werkdag. De lijst bestaat alleen uit stations en trajecten waar NS rijdt. Op stations waar ook andere treinvervoerders actief zijn (gedeelde stations), zijn alleen de in- en uitstappers van NS-treinen weergegeven.

Belangrijkste bron voor de in- en uitstappers zijn de OV-chipkaartdata. Het gebruik van de OV-chipkaart is de afgelopen jaren fors toegenomen en de methodiek om tot een goede inschatting te komen van de aantallen in- en uitstappers per station is daarop aangepast. Een vergelijking van de aantallen per station over meerdere jaren is daardoor niet geheel zuiver. Ten opzichte van 2015 zijn er overigens geen grote wijzigingen doorgevoerd in de methodiek.

Meer informatie
Klik hier voor de complete lijst per station

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS

Welke stations groeien het snelst? | Infrasite

Welke stations groeien het snelst?

  • Het totaal aantal reizen op een gemiddelde werkdag in 2016 bedraagt ruim 1,2 miljoen. Ten opzichte van 2015 is dat een groei van 4%. Deze stijging wordt onder meer verklaard door de economische ontwikkelingen en concentreert zich vooral in de stedelijke gebieden.
  • Voor de stedelijke regio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Regio Twente, Arnhem/Nijmegen en Eindhoven, geldt dat het totaal aantal in- en uitstappers in 2016 met ongeveer 5% is toegenomen. Voor Noord-Nederland, Zeeland, Limburg zijn de cijfers nagenoeg gelijk gebleven.
  • Op de 5 grootste stations: Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Schiphol Airport zien we een groei van 5%. Schiphol Airport stijgt fors met 10%, dit wordt onder meer verklaard door de groei van de luchthaven en de uitbreiding van de IC-Direct. Utrecht Centraal stijgt met 3%, dit is mede als gevolg van de vele werkzaamheden op en rond het station lager dan het landelijk gemiddelde.
  • Op lokaal niveau kunnen wijzigingen in de dienstregeling leiden tot meer/minder reizen en uitwisseling tussen stations. Kleine relatief nieuwe stations zoals Almere Poort (+21%), Nijmegen Goffert (+34%) en Utrecht Leidsche Rijn (+15%) doen het traditiegetrouw goed vanwege het ingroei-effect.

Het wordt steeds drukker in Nederland, zowel op de weg als op het spoor. We nemen diverse maatregelen om de overlast van drukte te beperken:

  • NS investeert voor 2,5 miljard in treinen, waaronder Intercity’s en Sprinters.
  • Vanaf december gaat er elke tien minuten een Intercity rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven, waardoor op dit traject 15% meer reizigers mee kunnen.
  • NS pleit samen met partijen als de RAI-Vereniging, Transport en Logistiek Nederland, ANWB en de stadsvervoerders om tenminste 1 miljard aan extra financiële middelen per jaar beschikbaar te stellen om extra vervoerscapaciteit te realiseren.

Hoe berekenen we het aantal reizigers dat in- en uitstapt op de stations?
Elk jaar geeft NS een actueel beeld van de aantallen in- en uitstappers per station. Dit beeld is gebaseerd op de NS-reisgegevens van het afgelopen jaar en gaan uit van een gemiddelde werkdag. De lijst bestaat alleen uit stations en trajecten waar NS rijdt. Op stations waar ook andere treinvervoerders actief zijn (gedeelde stations), zijn alleen de in- en uitstappers van NS-treinen weergegeven.

Belangrijkste bron voor de in- en uitstappers zijn de OV-chipkaartdata. Het gebruik van de OV-chipkaart is de afgelopen jaren fors toegenomen en de methodiek om tot een goede inschatting te komen van de aantallen in- en uitstappers per station is daarop aangepast. Een vergelijking van de aantallen per station over meerdere jaren is daardoor niet geheel zuiver. Ten opzichte van 2015 zijn er overigens geen grote wijzigingen doorgevoerd in de methodiek.

Meer informatie
Klik hier voor de complete lijst per station

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS