Flitspalen bij spoorwegovergangen

ProRail en het Openbaar Ministerie starten deze zomer met een proef met camera’s bij spoorwegovergangen. Automobilisten die het spoor oversteken als rode waarschuwingslampen knipperen, worden dan geregistreerd en indien mogelijk bekeurd.

Risico nemen
Aanleiding voor de proef is het feit dat weggebruikers vaak grote risico’s nemen door als de overwegbomen sluiten, toch nog snel over te steken. De machinist schrikt hiervan en trapt vanuit veiligheid op de rem waardoor vertragingen in het treinverkeer ontstaan. Treinen kunnen niet zomaar afremmen. Ze rijden vaak met 140 kilometer per uur, waardoor het gauw 900 meter duurt voordat een trein tot stilstand komt.

Boetes tot 230 euro
Voor automobilisten en motorrijders is de boete 230 euro, fietsers krijgen een bekeuring 90 euro en bromfietsers kunnen rekenen op een boete van 160 euro. Het camareasysteem analyseert de beelden en slaat bij een mogelijke overtreding de beelden op. De camerabeelden worden vervolgens bekeken door onze buitengewoon opsporingsambtenaren. Als een kenteken in beeld komt, krijgt de bestuurder een bekeuring thuisgestuurd. Voetgangers en fietsers die een overtreding maken, zijn natuurlijk moeilijker te achterhalen, daarvoor is ook toezicht ter plaatse nodig.

Bevoegd om boetes te geven
Kan ProRail eigenlijke wel boetes uitdelen? Het antwoord is: ja! De buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) van ProRail zijn bevoegd om mensen staande te houden en te verbaliseren. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn er al 299 processen verbaal uitgeschrven voor het negeren van rood licht bij spoorwegovergangen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Flitspalen bij spoorwegovergangen | Infrasite

Flitspalen bij spoorwegovergangen

ProRail en het Openbaar Ministerie starten deze zomer met een proef met camera’s bij spoorwegovergangen. Automobilisten die het spoor oversteken als rode waarschuwingslampen knipperen, worden dan geregistreerd en indien mogelijk bekeurd.

Risico nemen
Aanleiding voor de proef is het feit dat weggebruikers vaak grote risico’s nemen door als de overwegbomen sluiten, toch nog snel over te steken. De machinist schrikt hiervan en trapt vanuit veiligheid op de rem waardoor vertragingen in het treinverkeer ontstaan. Treinen kunnen niet zomaar afremmen. Ze rijden vaak met 140 kilometer per uur, waardoor het gauw 900 meter duurt voordat een trein tot stilstand komt.

Boetes tot 230 euro
Voor automobilisten en motorrijders is de boete 230 euro, fietsers krijgen een bekeuring 90 euro en bromfietsers kunnen rekenen op een boete van 160 euro. Het camareasysteem analyseert de beelden en slaat bij een mogelijke overtreding de beelden op. De camerabeelden worden vervolgens bekeken door onze buitengewoon opsporingsambtenaren. Als een kenteken in beeld komt, krijgt de bestuurder een bekeuring thuisgestuurd. Voetgangers en fietsers die een overtreding maken, zijn natuurlijk moeilijker te achterhalen, daarvoor is ook toezicht ter plaatse nodig.

Bevoegd om boetes te geven
Kan ProRail eigenlijke wel boetes uitdelen? Het antwoord is: ja! De buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) van ProRail zijn bevoegd om mensen staande te houden en te verbaliseren. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn er al 299 processen verbaal uitgeschrven voor het negeren van rood licht bij spoorwegovergangen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail