Moreelsebrug open voor voetgangers en fietsers

Op vrijdag 16 december 2016 gaat de Moreelsebrug open: een nieuwe, gewilde verbinding over het spoor voor voetgangers en fietsers, in het centrum van de stad. Kinderen van basisschool Puntenburg openen de brug samen met wethouder Victor Everhardt (Stationsgebied) en Cees de Vries (regiodirecteur ProRail). Vanaf 11.00 uur is de brug open voor publiek.

Wethouder Everhardt: “De Moreelsebrug is een aanwinst voor het centrum van Utrecht, een mooie, nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers over het spoor. Bezoekers en inwoners hebben hier veel profijt van. Tot nu toe was er vanaf het station tot aan de Bleekstraat, een afstand van 1,6 kilometer, geen dwarsverbinding. De Moreelsebrug lost dit op.”

Met de brug ontstaat een route tussen de Mariaplaats in de historische binnenstad en de kantoren en woongebieden ten westen van het spoor, zoals de Croeselaan en de Dichterswijk. De brug landt aan naast de Rabobank. De brug vormt een alternatief voor de route via het Westplein en het Vredenburg, over een van de drukste fietspaden van Nederland.

Bouwtechnische feiten
De Moreelsebrug is 295 meter lang, 10 meter breed en ruim 8 meter hoog. Het ontwerp van de brug is van architectenbureau Cepezed, de brug is gebouwd door aannemersbedrijf Colijn en BSB staalbouw, onder verantwoordelijkheid van ProRail. De eerste stalen palen van de brug gingen in juni 2015 de grond in, daarna volgden ingewikkelde operaties als het aanvoeren van de kolommen en inhijsen van de brugdelen. De brug heeft een gladde, lichte constructie. Aan beide kanten van de brug zijn liften en trappen met fietsgoten om naar boven en beneden te komen. Uniek voor Nederland is het feit dat er bomen op de spoorbrug staan. Daarvoor zijn 17 ijzerbomen uitgezocht en opgekweekt, die staan verankerd in bakken onder het brugdek. De Moreelsebrug is gefinancierd door de gemeente Utrecht, de Rabobank, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Utrecht.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Utrecht