HTM is winnaar van de Blije Reizigers Prijs 2016

Foto: Ivo Ketelaar

‘HTM zoekt rechtmatige eigenaars’ is door de reiziger verkozen tot winnaar van de Blije Reizigers Prijs 2016. Dit maakte Marten Foppen, directeur van Het Spoorwegmuseum bekend.

Ieder jaar reikt Railforum de Blije Reizigers Prijs uit voor verbeteringen in het openbaar vervoer, die het voor de reizigers plezieriger maken. Met deze prijs wil Railforum verbeteringen landelijke bekendheid geven en op grotere schaal laten uitrollen. Wat leidt tot meer merkbare verbeteringen voor reizigers. Alle facetten van een reis die de reiziger blij maken mogen meedoen. Criteria voor de deelnemende initiatieven zijn:

  • Daadwerkelijk uitgevoerd
  • Zichtbare verbetering
  • Verrassend en uniek

Uit een lijst van 13 uiteenlopende initiatieven zijn er vijf genomineerd door de vakmensen uit de sector:

  • NS-audiotour tijdens ‘Mooiste treinreis van Nederland’ voor treinreizigers tussen Almere en Lelystad
  • Project WELKOM! van Veolia vestigt speciale aandacht op de serviceaspecten van haar dienstverlening
  • HTM zoekt rechtmatige eigenaars. De reiziger kan 24/7 online zien of het verloren voorwerp is teruggevonden
  • HappyRail.com. De boekingssite voor internationale treinreizen
  • Petflesautomaat met zeegeluid van RET waar reizigers hun lege blikjes en petflessen kunnen inleveren tegen een kleine beloning

Deze initiatieven zijn voorgelegd aan de reizigers die tot 14 november konden stemmen.

HTM zoekt rechtmatige eigenaars
HTM vindt gemiddeld 6.000 voorwerpen per jaar in haar trams en bussen. Als een reiziger iets verliest in tram of bus, is het voor HTM een hoge prioriteit om het verloren voorwerp snel terug te vinden. De reiziger heeft vanaf nu zélf de regie over het terugvinden van zijn voorwerp en kan 24/7 online zien of het verloren voorwerp is teruggevonden. Na een match tussen voorwerp en eigenaar, bezorgt HTM het verloren voorwerp bij de eigenaar thuis. De eigenaar betaalt hiervoor 4 euro administratiekosten en geen verzendkosten. Door het proces op deze manier te versimpelen wil HTM meer voorwerpen terugbezorgen bij de eigenaar. De verwachting is dat HTM op deze manier drie keer zoveel voorwerpen kan terug bezorgen.

Vakprijs door OV-Magazine
Dit jaar reikt OV-Magazine voor de tweede keer de Blije Reizigers Vakprijs uit. De vakprijs gaat dit jaar naar HappyRail.com. Op deze boekingssite voor treintickets moet het uiteindelijk mogelijk zijn om via een one-stop-shopprincipe onder een persoonlijk account een treinticket te boeken naar om het even welke bestemming. Tegen het einde van het jaar moet het in ieder geval mogelijk zijn om alle Europese treinreizen te boeken, evenals Canada. De gebruiker kan dan boeken, betalen en het ticket uitprinten. Begin volgend jaar moet het ook mogelijk zijn om tickets in landen als India en Japan te boeken. De website wordt zo gebruiksvriendelijk mogelijk, zodat de start van de treinreis geen frustrerende, wel blije ervaring is. Namens de reizigers kreeg Treinreiswinkel al een prijs aangeboden voor beste idee tijdens de Spoortop gelanceerd.

Download
Bekijk hier het rapport Blije Reizigers Prijs 2016

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Railforum