Beter voorspellen wanneer spooronderhoud nodig is

Foto: Ivo Ketelaar

In complexe systemen, zoals het spoorsysteem, moeten andere methoden voor het voorspellen van storingen worden gebruikt dan we tot nu gewend zijn. Dat is heel in het kort de conclusie van Kim Verbert, die dinsdag 22 november 2016 promoveert aan de TU Delft.

Beter voorspellen
Verbert ontwikkelde een systeem waarmee beter kan worden voorspeld wanneer onderhoud aan het spoorsysteem nodig is, welk type onderhoud dan nodig is, wanneer ProRail daarover moet beslissen en wanneer het onderhoud moet starten. ProRail gaat de komende jaren de modellen uit dit nieuwe systeem toetsen in de praktijk. Op termijn moet dit ertoe leiden dat we het spoor beter kunnen monitoren en dat we betere onderhoudsstrategieën tot onze beschikking krijgen. Daarmee kunnen we het onderhoud van het spoorwegnet in Nederland verder verbeteren, een hoog niveau van betrouwbaarheid en veiligheid waarborgen en tegelijkertijd de bedrijfskosten laag houden.

Eerste promovendus ExploRail
Kim Verbert is de eerste promovendus binnen het programma ExploRail Dit grote wetenschappelijke onderzoeksprogramma van ProRail, Technologiestichting STW en NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen loopt van 2012-2017. Het doel van ExploRail is door grensverleggend en innovatief onderzoek de spoorinfrastructuur in Nederland voor de toekomst robuust en betrouwbaar te maken. Twintig promovendi van vijf verschillende universiteiten werken aan twee centrale researchthema’s: Zelfdenkend Spoor en Whole System Performance. Voor het programma is 5 miljoen euro beschikbaar, waarvan ProRail de helft bijdraagt.

Twee researchthema’s
Het thema Zelfdenkend Spoor (Intelligent Rail Infrastructure) moet leiden tot een spoorinfrastructuur die straks zelf aangeeft wanneer, hoe en waar deze onderhouden moet worden. Het tweede thema Whole System Performance is gericht op het beïnvloeden van optimale samenwerking tussen de verschillende partijen met verschillende belangen op het spoor, zodat het beheer van het spoor verbetert en het oplossen van verstoringen sneller plaatsvindt. Hierbij hoort ook de ontwikkeling van vernieuwende methoden en hulpmiddelen die hierbij ingezet kunnen worden.

Rol ProRail
Naast het mede-financieren heeft ProRail een begeleidende rol. Research-coaches introduceren de promovendi bij ProRail, stellen ProRail-data ter beschikking en vertalen de wetenschappelijke resultaten naar de dagelijkse spoorpraktijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Beter voorspellen wanneer spooronderhoud nodig is | Infrasite

Beter voorspellen wanneer spooronderhoud nodig is

Foto: Ivo Ketelaar

In complexe systemen, zoals het spoorsysteem, moeten andere methoden voor het voorspellen van storingen worden gebruikt dan we tot nu gewend zijn. Dat is heel in het kort de conclusie van Kim Verbert, die dinsdag 22 november 2016 promoveert aan de TU Delft.

Beter voorspellen
Verbert ontwikkelde een systeem waarmee beter kan worden voorspeld wanneer onderhoud aan het spoorsysteem nodig is, welk type onderhoud dan nodig is, wanneer ProRail daarover moet beslissen en wanneer het onderhoud moet starten. ProRail gaat de komende jaren de modellen uit dit nieuwe systeem toetsen in de praktijk. Op termijn moet dit ertoe leiden dat we het spoor beter kunnen monitoren en dat we betere onderhoudsstrategieën tot onze beschikking krijgen. Daarmee kunnen we het onderhoud van het spoorwegnet in Nederland verder verbeteren, een hoog niveau van betrouwbaarheid en veiligheid waarborgen en tegelijkertijd de bedrijfskosten laag houden.

Eerste promovendus ExploRail
Kim Verbert is de eerste promovendus binnen het programma ExploRail Dit grote wetenschappelijke onderzoeksprogramma van ProRail, Technologiestichting STW en NWO Maatschappij- en Gedragswetenschappen loopt van 2012-2017. Het doel van ExploRail is door grensverleggend en innovatief onderzoek de spoorinfrastructuur in Nederland voor de toekomst robuust en betrouwbaar te maken. Twintig promovendi van vijf verschillende universiteiten werken aan twee centrale researchthema’s: Zelfdenkend Spoor en Whole System Performance. Voor het programma is 5 miljoen euro beschikbaar, waarvan ProRail de helft bijdraagt.

Twee researchthema’s
Het thema Zelfdenkend Spoor (Intelligent Rail Infrastructure) moet leiden tot een spoorinfrastructuur die straks zelf aangeeft wanneer, hoe en waar deze onderhouden moet worden. Het tweede thema Whole System Performance is gericht op het beïnvloeden van optimale samenwerking tussen de verschillende partijen met verschillende belangen op het spoor, zodat het beheer van het spoor verbetert en het oplossen van verstoringen sneller plaatsvindt. Hierbij hoort ook de ontwikkeling van vernieuwende methoden en hulpmiddelen die hierbij ingezet kunnen worden.

Rol ProRail
Naast het mede-financieren heeft ProRail een begeleidende rol. Research-coaches introduceren de promovendi bij ProRail, stellen ProRail-data ter beschikking en vertalen de wetenschappelijke resultaten naar de dagelijkse spoorpraktijk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail