GVB En CAF tekenen contract voor 63 nieuwe 15G trams

tramrails trams Basel OV openbaar vervoer

De aankoop van 63 nieuwe trams (met een optie tot 60 extra trams) is een feit. GVB en de Spaanse fabrikant CAF ondertekenden op 11 november 2016 het contract in Amsterdam.

Voorkeursaanbieder
Eerder werd bekendgemaakt dat CAF als voorkeursaanbieder uit de bus kwam voor de levering van deze grote serie nieuwe trams. De aankoop van dit nieuwe materieel gebeurt in opdracht van de Stadsregio Amsterdam en in samenwerking met de Gemeente Amsterdam. Tegelijkertijd ondertekenden GVB en de Stadsregio Amsterdam die dag een uitvoeringsovereenkomst en gaf de Stadsregio de beschikkingen af. In totaal stelt de Stadsregio een budget van ruim € 200 miljoen beschikbaar voor de aanschaf van de nieuwe tram (exclusief de optie van 60 trams extra) en de bijkomende kosten.

15G factsheet
Nu kan gestart worden met de ontwerpfase. De trams zijn van het standaardtype URBOS 100. Ze zijn 30 meter lang, 2,40 meter breed en bestaan elk uit 5 gekoppelde modules. Alle overige details die in deze fase bekend zijn en de technische gegevens van de tram, zijn te lezen in deze 15G factsheet

Fietsen en scootmobiels
Anders dan in het huidige materieel van lijn 51 mogen fietsen in trams niet mee, ook niet in deze nieuwe trams. Voor scootmobiels verandert er feitelijk niets. In de huidige situatie geldt namelijk al dat scootmobiels in de sneltram, metro en tram slechts onder bepaalde voorwaarden mogen worden meegenomen. Ditzelfde beleid geldt ook voor de nieuwe trams.

Uw mening
De eerste nieuwe trams zullen naar verwachting vanaf de tweede helft 2019 in gebruik worden genomen op het Amsterdamse netwerk. Ze zullen de oudere modellen vervangen en onder meer ingezet worden op de vernieuwde Amstelveenlijn. In 2017 wordt de ‘mock-up’, een statisch model op ware grootte van een deel van de tram, tentoongesteld. Iedereen die dat wil, is dan welkom om de nieuwe tram te ervaren en een mening te geven over de laatste keuzes op het gebied van interieur, inrichting en toegankelijkheid voor de reiziger.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam

GVB En CAF tekenen contract voor 63 nieuwe 15G trams | Infrasite

GVB En CAF tekenen contract voor 63 nieuwe 15G trams

tramrails trams Basel OV openbaar vervoer

De aankoop van 63 nieuwe trams (met een optie tot 60 extra trams) is een feit. GVB en de Spaanse fabrikant CAF ondertekenden op 11 november 2016 het contract in Amsterdam.

Voorkeursaanbieder
Eerder werd bekendgemaakt dat CAF als voorkeursaanbieder uit de bus kwam voor de levering van deze grote serie nieuwe trams. De aankoop van dit nieuwe materieel gebeurt in opdracht van de Stadsregio Amsterdam en in samenwerking met de Gemeente Amsterdam. Tegelijkertijd ondertekenden GVB en de Stadsregio Amsterdam die dag een uitvoeringsovereenkomst en gaf de Stadsregio de beschikkingen af. In totaal stelt de Stadsregio een budget van ruim € 200 miljoen beschikbaar voor de aanschaf van de nieuwe tram (exclusief de optie van 60 trams extra) en de bijkomende kosten.

15G factsheet
Nu kan gestart worden met de ontwerpfase. De trams zijn van het standaardtype URBOS 100. Ze zijn 30 meter lang, 2,40 meter breed en bestaan elk uit 5 gekoppelde modules. Alle overige details die in deze fase bekend zijn en de technische gegevens van de tram, zijn te lezen in deze 15G factsheet

Fietsen en scootmobiels
Anders dan in het huidige materieel van lijn 51 mogen fietsen in trams niet mee, ook niet in deze nieuwe trams. Voor scootmobiels verandert er feitelijk niets. In de huidige situatie geldt namelijk al dat scootmobiels in de sneltram, metro en tram slechts onder bepaalde voorwaarden mogen worden meegenomen. Ditzelfde beleid geldt ook voor de nieuwe trams.

Uw mening
De eerste nieuwe trams zullen naar verwachting vanaf de tweede helft 2019 in gebruik worden genomen op het Amsterdamse netwerk. Ze zullen de oudere modellen vervangen en onder meer ingezet worden op de vernieuwde Amstelveenlijn. In 2017 wordt de ‘mock-up’, een statisch model op ware grootte van een deel van de tram, tentoongesteld. Iedereen die dat wil, is dan welkom om de nieuwe tram te ervaren en een mening te geven over de laatste keuzes op het gebied van interieur, inrichting en toegankelijkheid voor de reiziger.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam