Koninklijk staatsbezoek aan station Utrecht Centraal

Foto: Ivo Ketelaar

De gemeente Utrecht, NS, ProRail en de Belgische bouwgroep BESIX zijn zeer vereerd met het bezoek van Hare Majesteit Koningin Mathilde van België en Hare Majesteit Koningin Máximá aan station Utrecht Centraal, op woensdag 30 november 2016 in het kader van het Belgische staatsbezoek aan Nederland. De koninginnen komen aan per trein, waarna zij de nieuwe stationshal en het Stadskantoor van de gemeente Utrecht bezoeken. Het bezoek van beide koninginnen is een feestelijke aanloop naar de officiële opening van Utrecht Centraal op 7 december.

Utrecht Centraal: een station van wereldformaat
Het nieuwe station in Utrecht is gebouwd door BESIX Nederland, filiaal van de Belgische bouwgroep BESIX, in opdracht van NS, gemeente Utrecht en ProRail. Het nieuwe Utrecht Centraal is in 6 jaar tijd volledig vernieuwd en is geschikt voor 100 miljoen reizigers per jaar. Het station geldt als hèt spoorknooppunt van Nederland. Het is een moderne constructie van staal en glas en heeft een golvend dak dat door zijn vorm zorgt voor veel lichtinval.

Spoorhart van Nederland, stadshart van Utrecht
Het station Utrecht Centraal geldt als spoorhart van Nederland en neemt een centrale plaats in in het spoornetwerk van Nederland, net als in het hart van de stad Utrecht. In de toekomst heeft het station aan twee kanten een duidelijke entree aan een verhoogd plein met fietsenstallingen onder deze pleinen. Naast het station wordt volop doorgebouwd aan de toekomst van het Utrechtse stadshart. Zo wordt gewerkt aan de grootste fietsenstalling ter wereld, een nieuw tram- en busstation, het Stationsplein en de gebouwen rondom om te wonen, werken en ontspannen. Op het nieuwe station heeft de reiziger veel comfort met winkels, horecavoorzieningen, liften en roltrappen.

Intensieve samenwerking
Dagelijks maken 280.000 reizigers gebruik van station Utrecht Centraal, in de toekomst zijn dat er 360.000 per dag. Tijdens de bouwperiode bleef het station gewoon in gebruik. Dit was alleen mogelijk door intensieve samenwerking tussen bouwgroep BESIX, de opdrachtgevers NS, gemeente Utrecht en ProRail en alle partijen in de omgeving van het station. Het station is ontworpen door BenthemCrouwel Architecten.

Feiten en cijfers

  • Oppervlakte nieuwe stationshal: 25.000 m2
  • Oppervlakte oude stationshal: 8.000 m2
  • 14 liften (11 personenliften, 3 goederenliften) en 19 roltrappen
  • 8 nieuwe perronkappen, waarvan 3 met zonnecellen
  • Bouwtijd 5 jaar: 2011 – 2016
  • Hoogste punt stationshal: 18 meter

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Koninklijk staatsbezoek aan station Utrecht Centraal | Infrasite

Koninklijk staatsbezoek aan station Utrecht Centraal

Foto: Ivo Ketelaar

De gemeente Utrecht, NS, ProRail en de Belgische bouwgroep BESIX zijn zeer vereerd met het bezoek van Hare Majesteit Koningin Mathilde van België en Hare Majesteit Koningin Máximá aan station Utrecht Centraal, op woensdag 30 november 2016 in het kader van het Belgische staatsbezoek aan Nederland. De koninginnen komen aan per trein, waarna zij de nieuwe stationshal en het Stadskantoor van de gemeente Utrecht bezoeken. Het bezoek van beide koninginnen is een feestelijke aanloop naar de officiële opening van Utrecht Centraal op 7 december.

Utrecht Centraal: een station van wereldformaat
Het nieuwe station in Utrecht is gebouwd door BESIX Nederland, filiaal van de Belgische bouwgroep BESIX, in opdracht van NS, gemeente Utrecht en ProRail. Het nieuwe Utrecht Centraal is in 6 jaar tijd volledig vernieuwd en is geschikt voor 100 miljoen reizigers per jaar. Het station geldt als hèt spoorknooppunt van Nederland. Het is een moderne constructie van staal en glas en heeft een golvend dak dat door zijn vorm zorgt voor veel lichtinval.

Spoorhart van Nederland, stadshart van Utrecht
Het station Utrecht Centraal geldt als spoorhart van Nederland en neemt een centrale plaats in in het spoornetwerk van Nederland, net als in het hart van de stad Utrecht. In de toekomst heeft het station aan twee kanten een duidelijke entree aan een verhoogd plein met fietsenstallingen onder deze pleinen. Naast het station wordt volop doorgebouwd aan de toekomst van het Utrechtse stadshart. Zo wordt gewerkt aan de grootste fietsenstalling ter wereld, een nieuw tram- en busstation, het Stationsplein en de gebouwen rondom om te wonen, werken en ontspannen. Op het nieuwe station heeft de reiziger veel comfort met winkels, horecavoorzieningen, liften en roltrappen.

Intensieve samenwerking
Dagelijks maken 280.000 reizigers gebruik van station Utrecht Centraal, in de toekomst zijn dat er 360.000 per dag. Tijdens de bouwperiode bleef het station gewoon in gebruik. Dit was alleen mogelijk door intensieve samenwerking tussen bouwgroep BESIX, de opdrachtgevers NS, gemeente Utrecht en ProRail en alle partijen in de omgeving van het station. Het station is ontworpen door BenthemCrouwel Architecten.

Feiten en cijfers

  • Oppervlakte nieuwe stationshal: 25.000 m2
  • Oppervlakte oude stationshal: 8.000 m2
  • 14 liften (11 personenliften, 3 goederenliften) en 19 roltrappen
  • 8 nieuwe perronkappen, waarvan 3 met zonnecellen
  • Bouwtijd 5 jaar: 2011 – 2016
  • Hoogste punt stationshal: 18 meter

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail