Slimme sensoren helpen bij problemen op het spoor

Dankzij draadloze sensoren op de treinrails kunnen we in de toekomst sneller inspelen op problemen door onder meer winterweer. Door het plaatsen van smart sensoren op onze infrastructuur (bijvoorbeeld rails, bovenleidingen en wissels) en ze aan te sluiten op een speciaal draadloos communicatienetwerk kunnen we van alles op afstand meten: temperatuur, trillingen, versnellingen, luchtdruk, vocht.

Temperatuur van wissels
We hebben de sensoren afgelopen jaar rond Utrecht Centraal getest. Doel was om de temperatuur van wissels te meten, zodat we direct kunnen zien of bijvoorbeeld de wisselverwarming nog functioneert en hoe het spoor zich gedraagt bij de actuele temperatuur. De resultaten waren positief. Dankzij de sensoren krijgen we snel informatie en kunnen waar nodig bijsturen. Als de wisselverwarming bijvoorbeeld niet goed werkt, dan krijgen we dat door via de sensoren. Hierdoor is er bij winterweer minder kans op vertragingen en kunnen we waar nodig sneller de dienstregeling aanpassen. De komende tijd bekijken we of en waar we de sensoren nog meer kunnen plaatsen.

Wisselverwarming
De sensoren helpen dus bijvoorbeeld bij het meten van de temperatuur van het wissel. Dit is belangrijk, omdat sneeuw en kou de kans op storingen aan wissels vergroot. Ze kunnen bevriezen, of blokkeren door ijs en sneeuw. Het verwarmen van de wissels kan dat voorkomen. Zodra het koud wordt, verwarmen we daarom 5500 van de ruim 7000 wissels met wisselverwarming. In het nieuwsbericht Wat doen vorst en ijzel met het spoor? leggen we uit welke wintermaatregelen we nog meer nemen.

Meer informatie van de redactie
Kamerbrief over voorbereiding winterweer op het spoor 2016-2017

Programma winterweer op het spoor. Winterweerrapport najaar 2016

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail