De ontknoping van de sporen rond Utrecht nadert

ProRail werkt ruim vier jaar aan een zeer omvangrijke spoorvernieuwingsoperatie rond Utrecht Centraal, hét spoorhart van Nederland. De sporen zijn ontknoopt, vernieuwd en in rechte banen gelegd, waardoor treinen sneller het station in en uit kunnen rijden. Dat levert nu al tijdwinst op. De punctualiteit is sinds juni 2016 verbeterd.

Waarom spoorvernieuwing?
Onder de noemer van Randstadspoor is het hele spoor rond Utrecht verdubbeld en zijn zeven nieuwe stations gebouwd. In de tussentijd is ook de stationshal van Utrecht compleet vernieuwd. De ontknoping van het spoor bij Utrecht maakt de vernieuwingsslag rond Utrecht compleet. Het gebied is nu zo goed als klaar om van 88 miljoen jaarlijkse reizigers nu door te groeien naar 100 miljoen dagelijkse reizigers in de nabije toekomst. Die reizigers komen sneller aan, stappen sneller over en kunnen dichter bij huis opstappen op nieuwe comfortabele stations rondom Utrecht, zoals Leidsche Rijn en Vaartsche Rijn.

Emplacementen compleet vernieuwd
De afgelopen jaren zijn alle sporen rond Utrecht rechtgetrokken en zijn er van de ongeveer 190 wissels rondom Utrecht Centraal nog 60 over. Omdat de treinen nu een vast aankomst- en vertrekspoor hebben, slaan problemen niet meer over op andere tajecten. De emplacementen aan de noord- en zuidkant zijn compleet vernieuwd. Sporen, bovenleidingen, seinen, beveiligingssystemen en kabels en leidingen. Het spoor is nu robuuster en betrouwbaarder.

Punctualiteit verbeterd
De punctualiteit van binnenkomende en vertrekkende treinen is sinds afgelopen juni significant verbeterd rond Utrecht. Treinen kunnen namelijk nu al op hogere snelheid het station in- en uitrijden. Waar dat vroeger op de meeste sporen 40 kilometer per uur was is dat nu meestal 80 kilometer per uur. Daardoor ontstaat ‘rijtijdwinst’ en kunnen treinen elkaar sneller opvolgen. Denk aan een halve minuut bij aankomst en vertrek. Ook de nieuwe inrichting van het emplacement levert een hogere punctualiteit op. De aankomstpunctualiteit is nu vergelijkbaar met de landelijke punctualiteitscijfers en soms zelfs hoger. Een mooie prestatie voor het grootste landelijke spoorknooppunt.

Wat levert de spoorvernieuwing rond Utrecht nog meer op?
Door de bouw van twee dive unders bij Utrecht Lunetten kruisen treinen elkaar voortaan ongelijkvloers. Ze hoeven dus niet op elkaar te wachten. Bij station Lunetten liggen twee extra sporen zodat Sprinters en Intercity’s elkaar kunnen passeren. De sporen tussen Utrecht Centraal en Lunetten zijn verdubbeld, van 4 naar 8. Dat levert ruimte op voor meer treinen. Utrecht Centraal heeft twee nieuwe sporen en een nieuw perron, namelijk sporen 20 en 21 aan perron 8. De meeste andere perrons op Utrecht Centraal zijn vernieuwd en verbreed, inclusief sporen en bovenleiding. Het emplacement aan de noord- en zuidzijde is compleet vernieuwd. Dat merk je als reiziger omdat de trein niet meer zo ‘schommelt’ bij binnenkomst. Utrecht heeft er bovendien een nieuw station bij: Utrecht Vaartsche Rijn. En we naderen nog een ontknoping: het nieuwe Utrecht Centraal wordt op 7 december officieel geopend. Kortom, eind van dit jaar is spoorhart Utrecht klaar voor de toekomst. In het filmpje DoorStroomStation Utrecht in 2015 en 2016 is goed te zien wat er allemaal is gebeurd. Een huzarenstukje, al zeggen we het zelf.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail