Intercity Den Haag- Eindhoven komt in twee stappen

NS introduceert de nieuwe Intercity Den Haag – Eindhoven in twee stappen. De trein rijdt de eerste maanden tussen Den Haag en Breda; voor reizigers die verder willen naar (of reizen vanuit) Eindhoven is er tijdelijk een extra overstap op station Breda. In de loop van 2017 start NS met de volledige treindienst tussen Den Haag en Eindhoven. Door twee perioden van werkzaamheden aan de Rotterdamse Willemsspoortunnel in december 2016 start deze nieuwe verbinding Den Haag – Breda op 23 januari 2017, een maand na invoering van de nieuwe dienstregeling.

Uit het bericht over de nieuwe Dienstregeling 2017:

"De nieuwe Intercity van Den Haag naar Eindhoven gaat over de hogesnelheidslijn rijden. Hierdoor is een grote groep reizigers sneller op zijn bestemming. Deze treindienst wordt in twee stappen ingevoerd: in het begin van 2017 moeten reizigers nog overstappen in Breda. Dit levert tot 9 minuten reistijdwinst op. Later in het jaar wordt het een rechtstreekse verbinding en is de tijdswinst tot 11 minuten. Tussen Den Haag en Eindhoven gaan grote groepen reizigers erop vooruit, maar dit heeft gevolgen voor reizigers van en naar Dordrecht. Ter compensatie van het verlies van de Intercity vanuit Dordrecht naar Eindhoven komt er een Intercity van Dordrecht naar Breda en rijdt de Sprinter Dordrecht-Breda rechtstreeks door naar Tilburg en ‘s-Hertogenbosch."

De snelle Intercity van Den Haag naar Breda naar Eindhoven komt er dus in twee stappen: eerst tussen Den Haag en Breda, later in 2017 rijdt de trein door naar Eindhoven. Hoe zit dit precies?

Stap 1: naar Breda – start in januari 2017

Oorspronkelijk wilde NS met deze nieuwe trein starten bij de nieuwe dienstregeling op zondag 11 december. Vanwege werkzaamheden (zie hieronder) is de introductiedatum nu bepaald op 23 januari 2017. De Intercity rijdt vanaf dan tussen Den Haag en Breda. Wie vanaf Breda verder wil richting Eindhoven stapt dan over op een aansluitende Intercity met drie minuten overstaptijd. Deze staat aan de overkant van het perron klaar. De reistijdwinst is tot 9 minuten op het hele traject.

Werkzaamheden en proefbedrijf

ProRail werkt in december 2016 en januari 2017 twee perioden van 16 dagen aan de Willemspoortunnel. De capaciteit van de tunnel is tijdens deze werkzaamheden gehalveerd, waardoor de nieuwe treindienst Den Haag – Breda niet in deze periode kan starten. In de tussentijd kunnen reizigers gebruik maken van een omreisroute of vervangend vervoer. NS benut de periode van werkzaamheden om de nieuwe treindienst te testen.

Stap 2: Den Haag – Eindhoven. later in 2017

Later in 2017 verdwijnt de tijdelijke overstap op Breda en gaat de trein tussen Den Haag – Eindhoven over het hele traject rijden. Natuurlijk in beide richtingen en twee keer per uur. De reistijdwinst is dan tot 11 minuten.

Waardoor deze invoering in twee stappen?

Door deze nieuwe treindienst gefaseerd te introduceren zorgt NS voor een beheerste introductie en een zo betrouwbaar mogelijke start. De treinreiziger krijgt zo min mogelijk te maken met eventuele opstartproblemen.

In december staan voldoende rijtuigen en locomotieven klaar voor de Intercity tussen Den Haag en Breda, maar het vraagt een paar maanden extra om alle benodigde rijtuigen gereed te maken voor de volledige treindienst tussen Den Haag en Eindhoven. Tot die tijd hebben reizigers van en naar Eindhoven op Breda een overstap.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS