Grootste spoorbrug van Europa door ProRail in dienst genomen

Foto: Ivo Ketelaar

Gouden medaille voor nieuwe spoorbrug bij Muiderberg

Het is gelukt! Vrijdagmiddag 26 augustus 2016 even na half een reed de eerste trein over de grootste spoorbrug van Europa. Met deze historisch rit is de nieuwe spoorburg Zandhazenbrug bij Muiderberg officieel door ProRail in dienst genomen.

Nieuwe sporen naar Almere
Naast de brug zijn ook de nieuwe sporen bij Almere in dienst genomen. Hiermee is een einde gekomen aan een zeven dagen lange afsluiting van het spoor tussen Lelystad en Weesp dat nodig was om de spoorvernieuwing uit te kunnen voeren. In die tijd hebben honderden spoorwerkers continu gewerkt om de spoorbrug op het spoor aan te sluiten, tientallen nieuwe seinen te plaatsen, vijftien nieuwe wissels en ruimte twee kilometer nieuw spoor bij Almere Centrum.

Gouden medaille
Een megaklus (onder weersomstandigheden met uitersten) waar we best trots op zijn. Vlak voor het passeren van de eerste trein werden dan ook ‘gouden’ medailles uitgedeeld door CEO Pier Eringa van ProRail aan de vertegenwoordigers van de aannemers, Rijkswaterstaat en onze collega’s die hier samen aan hebben gewerkt. Over korte tijd zal de brug ook formeel eigendom worden van ProRail, die de spoorbrug over de A1 ook zal gaan beheren. Onder aanvoering van Olympiër en Nederlands Kampioen hordelopen Gregory Sedoc werd het stokje dan ook symbolisch aan ProRail overgedragen.

OVSaal
De werkzaamheden in Almere en bij de spoorbrug maken onderdeel uit van het spoortraject tussen Schiphol en Lelystad met als doel meer treinen te kunnen laten rijden. Dit najaar ligt er op dat traject voor het project OV SAAL nog wel een flinke klus in het verschiet. Delen van de Vechtbruggen bij Weesp worden vernieuwd. Ook wordt er bij Almere hard doorgewerkt om de 24 kilometer aan geluidsschermen af te bouwen.

Traject Almere Lelystad
Op het traject Almere Lelystad kunnen er vanaf 21:00 uur weer treinen rijden. De vertraging op dit traject wordt veroorzaakt door uitgelopen testwerkzaamheden, belangrijkste reden hiervoor is de extreme hitte die het project parten heeft gespeeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail