ProRail: minder stof met StofArmLosTrein

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail en voestalpine Railpro ontwikkelden samen met andere partijen een nieuwe werktrein die het storten van spoorgrind (ballast) makkelijker en veel minder stoffig maakt. Bij de spoorvernieuwing tussen Almelo en Mariënberg is de StofArmLosTrein (SALT) de afgelopen periode voor het eerst ingezet. Met behulp van de SALT bracht Strukton Rail 56.000 ton nieuwe ballast gezond, veiliger en efficiënt in het spoor aan.

Waternevel
Werkzaamheden aan het spoor moeten met zo min mogelijk hinder voor omwonenden gepaard gaan. ProRail zoekt naar allerlei manieren om daaraan tegemoet te komen. De nieuwe SALT is daar een goed voorbeeld van. Deze trein voert grind aan en door een klep onder de trein storten de werkers het grind op precies de juiste plaats in het spoor. Door deze openingen van watersproeiers te voorzien wordt het stof dat bij het storten vrijkomt direct neergeslagen. Zowel werkers als omwonenden zijn daar veel beter mee af.

Afstandsbediening
Tijdens de ontwikkeling van de SALT is de spoorwerkers gevraagd om mee te denken over nog meer oplossingen. Doel: het lossen van ballast nog veiliger en minder belastend maken. Dat leverde een paar goede ideeën op die nu meteen zijn toegepast, zoals een hydraulische aansturing voor het lossen van de trein en de bediening gaat voortaan met behulp van een afstandsbediening. Ook is voor donkere tijden verlichting op de wagons aangebracht.

Lovende reacties
Dit brengt een geheel nieuwe werkwijze met zich mee voor het lossen van ballast. Spoorwerkers volgden een training om met de SALT te leren lossen. In Mariënberg namen we de proef op de som. Zowel de stofreductie als de nieuwe werkwijze hadden lovende reacties tot gevolg. voestalpine Railpro gaat nu met behulp van andere partijen in de branche stapsgewijs al haar ballasttreinen ombouwen tot nieuwe SAL-treinen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail: minder stof met StofArmLosTrein | Infrasite

ProRail: minder stof met StofArmLosTrein

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail en voestalpine Railpro ontwikkelden samen met andere partijen een nieuwe werktrein die het storten van spoorgrind (ballast) makkelijker en veel minder stoffig maakt. Bij de spoorvernieuwing tussen Almelo en Mariënberg is de StofArmLosTrein (SALT) de afgelopen periode voor het eerst ingezet. Met behulp van de SALT bracht Strukton Rail 56.000 ton nieuwe ballast gezond, veiliger en efficiënt in het spoor aan.

Waternevel
Werkzaamheden aan het spoor moeten met zo min mogelijk hinder voor omwonenden gepaard gaan. ProRail zoekt naar allerlei manieren om daaraan tegemoet te komen. De nieuwe SALT is daar een goed voorbeeld van. Deze trein voert grind aan en door een klep onder de trein storten de werkers het grind op precies de juiste plaats in het spoor. Door deze openingen van watersproeiers te voorzien wordt het stof dat bij het storten vrijkomt direct neergeslagen. Zowel werkers als omwonenden zijn daar veel beter mee af.

Afstandsbediening
Tijdens de ontwikkeling van de SALT is de spoorwerkers gevraagd om mee te denken over nog meer oplossingen. Doel: het lossen van ballast nog veiliger en minder belastend maken. Dat leverde een paar goede ideeën op die nu meteen zijn toegepast, zoals een hydraulische aansturing voor het lossen van de trein en de bediening gaat voortaan met behulp van een afstandsbediening. Ook is voor donkere tijden verlichting op de wagons aangebracht.

Lovende reacties
Dit brengt een geheel nieuwe werkwijze met zich mee voor het lossen van ballast. Spoorwerkers volgden een training om met de SALT te leren lossen. In Mariënberg namen we de proef op de som. Zowel de stofreductie als de nieuwe werkwijze hadden lovende reacties tot gevolg. voestalpine Railpro gaat nu met behulp van andere partijen in de branche stapsgewijs al haar ballasttreinen ombouwen tot nieuwe SAL-treinen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail