Extra beveiliging voor de Brabantroute en A2 corridor

Op de Brabantroute van Rotterdam naar Venlo en de A2 corridor van Alkmaar naar Maastricht worden ca. 400 seinen uitgerust met het beveiligingssysteem ATB Vv (Automatische Treinbeïnvloeding verbeterde versie). Daarmee verhoogt ProRail de veiligheid op het spoor, omdat de kans op het passeren van een rood sein dankzij deze oplossing aanzienlijk afneemt.

Bij de aanleg heeft de Brabantroute prioriteit omdat goederentreinen in verband met de bouw van een derde spoor in Duitsland de komende jaren zeer regelmatig worden omgeleid via de Brabantroute. Op de A2 corridor wordt het drukker omdat ProRail en NS daar vooruitlopend op het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) in 2018 gaan starten met elke 10 minuten een trein tussen Eindhoven en Amsterdam.

ATB Vv
ATB is een beveiligingssysteem dat treinen automatisch tot stilstand brengt als deze een rood sein naderen met een snelheid hoger dan 40 km per uur. De verbeterde versie, ATB Vv brengt treinen ook tot stilstand als ze een rood sein naderen bij een snelheid lager dan 40 km per uur. ATB Vv is daarmee een goede aanvulling op ons ATB-beveiligingssysteem. Vanwege de toenemende drukte op het spoor heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de afgelopen jaren geld vrijgemaakt om meer seinen van dit systeem te voorzien. Op de langere termijn zal het huidige ATB systeem op een deel van het spoorwegnet vervangen gaan worden door het Europese beveiligingssyteem ERTMS.

Handtekeningen gezet
In opdracht van ProRail voert aannemer Strukton samen met ingenieursbureau Sweco de aanleg van ATB Vv uit. Beide bedrijven hebben vorige week hiervoor hun handtekening gezet. Strukton is inmiddels gestart met de voorbereidingen. Er zijn materialen besteld en de werkzaamheden op ca. 80 emplacementen worden ingepland.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail