Volgende stap Betuweroute

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail werkt verder aan de Betuweroute en de aansluiting op Duitsland. Doel: meer goederenvervoer via deze lijn en daarmee ontlasting van de alternatieve routes. De volgende stap in de aansluiting met onze buren is aanpassing van de bovenleiding. Het gaat om het gedeelte tussen globaal genomen Zevenaar en de grensstreek. Van zaterdag 9 juli tot en met dinsdag 26 juli 2016 werken we 24 uur per dag en stellen de Betuweroute dan ook buiten dienst.

Voorbereid
Het betreft unieke en technisch complexe werkzaamheden die tot in de puntjes zijn voorbereid. Het bestaande spanningssysteem van 1.500 Volt vervangen wij namelijk door een nieuw systeem van 25 kiloVolt, het systeem waar de Betuweroute op rijdt. Om dat te realiseren zijn er uitgebreide afspraken met bouwers en planners van DBNetz. Waar mogelijk voerden we alvast werkzaamheden uit en testen we nieuwe onderdelen.

Vereenvoudigen
Tot nu toe schakelen treinen op de Betuweroute met drie systemen. Op de Betuweroute rijden treinen op 25kV, vanaf Zevenaar (richting Duitsland) volgen ze echter regulier spoor en rijden dan op het in Nederland gebruikelijke 1500 Volt. In Duitsland schakelen ze opnieuw over op een ander systeem van 15kV. Met de aanpassing die we nu bouwen, wordt dat aantal systemen teruggebracht naar twee, namelijk 25kV en in Duitsland naar 15kV. Met deze vereenvoudiging nutten we in de toekomst de capaciteit van de Betuweroute beter uit.

1.000 objecten
Om over te schakelen van 1500 Volt naar 25kV aarden we bijvoorbeeld ruim 1.000 objecten rond en aan het spoor. Zo’n ombouw van een bestaand naar een nieuw systeem is nog niet eerder gedaan. Om die reden is er veel meer dan gebruikelijk aan testtijd en -ritten ingepland om te zien of alle systemen werken en er veilig gereden kan worden.

Gevolgen voor reizigers minimaal
Tijdens de werkzaamheden rijden de treinen tussen Arnhem – Winterswijk v.v. (normale dienstregeling). Er rijden echter geen internationale treinen tussen Arnhem en Duitsland en ook geen goederentreinen over de Betuweroute. Wilt u reizen met de trein? Plan uw reis online met de reisplanner.

Omleiden spoorgoederenvervoer
Internationale goederentreinen worden omgeleid via de Brabantroute en in mindere mate via Oost-Nederland. Voor de Brabantroute gaat het op werkdagen naar verwachting om zo’n 65 omgeleide goederentreinen per dag. Ook rijden er ongeveer 15 omgeleide ICE’s via Venlo naar Duitsland. Daarnaast worden er ca 20 goederentreinen per dag omgeleid via de grensovergang bij Oldenzaal. Mede op basis van de ervaringen van vorig jaar hebben alle betrokken partijen onder leiding van de Stuurgroep Derde Spoor Duitsland er vertrouwen in dat deze omleidingsperiode goed zal verlopen en er voldoende ruimte is om alle lading over het spoor te kunnen vervoeren.

Stille treinen
Op de omleidingsroutes zal het tijdelijk drukker zijn met treinverkeer. De omgeving krijgt hierdoor mogelijk met meer geluid en trillingen te maken. We stimuleren vervoerders daarom om zo veel mogelijk stille treinen te gebruiken. Bij de overwegen houden we rekening met de doorstroom van het verkeer. Ook treinen met gevaarlijke stoffen zullen de komende periode worden omgeleid. Zoals bekend is er op een aantal trajecten een overschrijding van de risicoplafonds. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bekijkt samen met ProRail en de goederenvervoerders nu waar de overschrijdingen door veroorzaakt worden en hoe kan worden bijgestuurd. De resultaten daarvan worden deze zomer verwacht.

Werkzaamheden volgen
ProRail laat de werkzaamheden uitvoeren door aannemer Dura Vermeer. Neem tijdens de werkzaamheden een kijkje in de keuken! Op de Facebookpagina: Spoorwerk Zevenaar posten we foto’s en filmpjes. Ook via @duravermeer op Twitter en LinkedIn kunt u ons volgen. Op de website www.prorail.nl/projecten/zevenaar vindt u actuele informatie over de werkzaamheden en nut en noodzaak van het werk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Volgende stap Betuweroute | Infrasite

Volgende stap Betuweroute

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail werkt verder aan de Betuweroute en de aansluiting op Duitsland. Doel: meer goederenvervoer via deze lijn en daarmee ontlasting van de alternatieve routes. De volgende stap in de aansluiting met onze buren is aanpassing van de bovenleiding. Het gaat om het gedeelte tussen globaal genomen Zevenaar en de grensstreek. Van zaterdag 9 juli tot en met dinsdag 26 juli 2016 werken we 24 uur per dag en stellen de Betuweroute dan ook buiten dienst.

Voorbereid
Het betreft unieke en technisch complexe werkzaamheden die tot in de puntjes zijn voorbereid. Het bestaande spanningssysteem van 1.500 Volt vervangen wij namelijk door een nieuw systeem van 25 kiloVolt, het systeem waar de Betuweroute op rijdt. Om dat te realiseren zijn er uitgebreide afspraken met bouwers en planners van DBNetz. Waar mogelijk voerden we alvast werkzaamheden uit en testen we nieuwe onderdelen.

Vereenvoudigen
Tot nu toe schakelen treinen op de Betuweroute met drie systemen. Op de Betuweroute rijden treinen op 25kV, vanaf Zevenaar (richting Duitsland) volgen ze echter regulier spoor en rijden dan op het in Nederland gebruikelijke 1500 Volt. In Duitsland schakelen ze opnieuw over op een ander systeem van 15kV. Met de aanpassing die we nu bouwen, wordt dat aantal systemen teruggebracht naar twee, namelijk 25kV en in Duitsland naar 15kV. Met deze vereenvoudiging nutten we in de toekomst de capaciteit van de Betuweroute beter uit.

1.000 objecten
Om over te schakelen van 1500 Volt naar 25kV aarden we bijvoorbeeld ruim 1.000 objecten rond en aan het spoor. Zo’n ombouw van een bestaand naar een nieuw systeem is nog niet eerder gedaan. Om die reden is er veel meer dan gebruikelijk aan testtijd en -ritten ingepland om te zien of alle systemen werken en er veilig gereden kan worden.

Gevolgen voor reizigers minimaal
Tijdens de werkzaamheden rijden de treinen tussen Arnhem – Winterswijk v.v. (normale dienstregeling). Er rijden echter geen internationale treinen tussen Arnhem en Duitsland en ook geen goederentreinen over de Betuweroute. Wilt u reizen met de trein? Plan uw reis online met de reisplanner.

Omleiden spoorgoederenvervoer
Internationale goederentreinen worden omgeleid via de Brabantroute en in mindere mate via Oost-Nederland. Voor de Brabantroute gaat het op werkdagen naar verwachting om zo’n 65 omgeleide goederentreinen per dag. Ook rijden er ongeveer 15 omgeleide ICE’s via Venlo naar Duitsland. Daarnaast worden er ca 20 goederentreinen per dag omgeleid via de grensovergang bij Oldenzaal. Mede op basis van de ervaringen van vorig jaar hebben alle betrokken partijen onder leiding van de Stuurgroep Derde Spoor Duitsland er vertrouwen in dat deze omleidingsperiode goed zal verlopen en er voldoende ruimte is om alle lading over het spoor te kunnen vervoeren.

Stille treinen
Op de omleidingsroutes zal het tijdelijk drukker zijn met treinverkeer. De omgeving krijgt hierdoor mogelijk met meer geluid en trillingen te maken. We stimuleren vervoerders daarom om zo veel mogelijk stille treinen te gebruiken. Bij de overwegen houden we rekening met de doorstroom van het verkeer. Ook treinen met gevaarlijke stoffen zullen de komende periode worden omgeleid. Zoals bekend is er op een aantal trajecten een overschrijding van de risicoplafonds. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bekijkt samen met ProRail en de goederenvervoerders nu waar de overschrijdingen door veroorzaakt worden en hoe kan worden bijgestuurd. De resultaten daarvan worden deze zomer verwacht.

Werkzaamheden volgen
ProRail laat de werkzaamheden uitvoeren door aannemer Dura Vermeer. Neem tijdens de werkzaamheden een kijkje in de keuken! Op de Facebookpagina: Spoorwerk Zevenaar posten we foto’s en filmpjes. Ook via @duravermeer op Twitter en LinkedIn kunt u ons volgen. Op de website www.prorail.nl/projecten/zevenaar vindt u actuele informatie over de werkzaamheden en nut en noodzaak van het werk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail