Proef goederentreinen met een automatische piloot

betuweroute betuwelijn vracht spoorgoederenvervoer bovenleiding

Innovaties die het verschil maken

Het spoor is een van de meest duurzame wijzen van vervoer. Zo rijden de meeste treinen elektrisch en is daardoor de CO2 uitstoot laag ten opzichte van bijvoorbeeld de vrachtwagen of boot. Om deze voorsprong vast te houden, blijft ProRail innoveren. Deze week komen onze innovaties dan ook langs tijden de Europese conferentie die deze week in Rotterdam wordt gehouden.

Van 20 tot en met 22 juni 2016 vindt in Rotterdam de Trans Europees Netwerk voor Transport (TENT-T) conferentie plaats. Hier ontmoeten zeker 2000 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en overheden uit heel Europa elkaar om de netwerken over weg, water en spoor te verbeteren.

Routelint
Het programma Routelint geeft machinisten real-time informatie over spoor, wissels en seinen, waardoor ze veel beter kunnen inspelen op wat op hun pad komt. Op dit moment is onze klant DB Cargo, bezig met het uitrollen van Routelint. De applicatie die draait op een tablet werd al door een aantal NS machinisten gebruikt. Nu wordt deze dus ook geïntroduceerd bij het goederenvervoer. Volgende week gaan de eerste goederentreinen met Routelint rijden. Routelint is een stap verder op weg naar het rijden in een groene golf, dus een treinreis met zo weinig mogelijk onderbrekingen. Ook reizigersvervoerders gaan op termijn met Routelint werken.

Goederentreinen met een automatische piloot
Een andere ontwikkeling is het rijden van treinen met een automatische piloot. DB Cargo heeft ProRail eind vorig jaar benaderd voor een proef met zelfrijdende goederentreinen op de Betuweroute. De Betuweroute is uitgerust met beveiligingssysteem ERTMS en is een van de meest moderne spoorlijnen van Europa en leent zich daarom uitstekend voor deze tests. Op dit moment onderzoeken we, samen met andere betrokken partijen wat nodig is om de proeven veilig te laten plaatsvinden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Proef goederentreinen met een automatische piloot | Infrasite

Proef goederentreinen met een automatische piloot

betuweroute betuwelijn vracht spoorgoederenvervoer bovenleiding

Innovaties die het verschil maken

Het spoor is een van de meest duurzame wijzen van vervoer. Zo rijden de meeste treinen elektrisch en is daardoor de CO2 uitstoot laag ten opzichte van bijvoorbeeld de vrachtwagen of boot. Om deze voorsprong vast te houden, blijft ProRail innoveren. Deze week komen onze innovaties dan ook langs tijden de Europese conferentie die deze week in Rotterdam wordt gehouden.

Van 20 tot en met 22 juni 2016 vindt in Rotterdam de Trans Europees Netwerk voor Transport (TENT-T) conferentie plaats. Hier ontmoeten zeker 2000 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en overheden uit heel Europa elkaar om de netwerken over weg, water en spoor te verbeteren.

Routelint
Het programma Routelint geeft machinisten real-time informatie over spoor, wissels en seinen, waardoor ze veel beter kunnen inspelen op wat op hun pad komt. Op dit moment is onze klant DB Cargo, bezig met het uitrollen van Routelint. De applicatie die draait op een tablet werd al door een aantal NS machinisten gebruikt. Nu wordt deze dus ook geïntroduceerd bij het goederenvervoer. Volgende week gaan de eerste goederentreinen met Routelint rijden. Routelint is een stap verder op weg naar het rijden in een groene golf, dus een treinreis met zo weinig mogelijk onderbrekingen. Ook reizigersvervoerders gaan op termijn met Routelint werken.

Goederentreinen met een automatische piloot
Een andere ontwikkeling is het rijden van treinen met een automatische piloot. DB Cargo heeft ProRail eind vorig jaar benaderd voor een proef met zelfrijdende goederentreinen op de Betuweroute. De Betuweroute is uitgerust met beveiligingssysteem ERTMS en is een van de meest moderne spoorlijnen van Europa en leent zich daarom uitstekend voor deze tests. Op dit moment onderzoeken we, samen met andere betrokken partijen wat nodig is om de proeven veilig te laten plaatsvinden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail