Veel vertraging door spoorlopers

Spoorlopers veroorzaken dagelijks meer dan drie en half uur vertraging per dag. Ruim een kwart van alle treinvertragingen wordt veroorzaakt door mensen die onbevoegd op en langs het spoor lopen. Het afgelopen jaar kreeg ProRail 2774 meldingen van spoorlopers. Dit zorgde er voor dat meer dan 15.707 treinen vertraging opliepen en ruim 1,6 miljoen reizigers te laat op de plaats van bestemming arriveerden.

Het kan gaan om wandelaars, mensen die hun hond uitlaten, spelende kinderen of vandalen langs het spoor. De spoorlopers duiken vooral op als het lekker weer is en op plekken waar recreatie en spoor elkaar tegenkomen. Denk aan natuurgebieden of een camping die naast het spoor ligt.

Wandelaars en spelende kinderen
Mensen die een wandelingetje dicht langs het spoor maken of daar even de hond willen uitlaten, zijn zich vaak niet bewust van de gevaren die dit met zich meebrengt. Het is levensgevaarlijk en machinisten schrikken van mensen die langs het spoor lopen en remmen de trein. Hierdoor ontstaat vertraging. Of erger. Jaarlijks zijn 5 ongevallen met zwaar letsel te betreuren. Maar vaker gaat het nét goed. Maar dat is meer geluk dan wijsheid.

Vertraging
Machinisten zien op mooie dagen vaker wandelaars of spelende kinderen langs het spoor. Machinisten schrikken, remmen en krijgen van de verkeersleiding opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten dan ook langzamer rijden, waardoor veel reizigers te laat op hun bestemming aankomen.

Waarschuwingen en boetes
ProRail wil ongevallen voorkomen en vertragingen op het spoor minimaliseren. Daarom doen we er alles aan om spoorlopen te voorkomen. We waarschuwen voor het gevaar en de overlast. Ook voeren onze Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) dagelijks controles uit. Treffen zij iemand op of langs het spoor, dan kunnen zij de overtreder een boete geven van 130 euro. We voeren ook regelmatig campagnes om mensen te waarschuwen.

Hekwerken
De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in extra hekwerk om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden.. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail