Werkzaamheden Kamperlijn gegund aan BAM Rail

Foto: Ivo Ketelaar

De werkzaamheden voor de elektrificatie en spoorvernieuwing van de Kamperlijn, de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen, zijn gegund aan aannemer BAM Rail. De werkzaamheden starten in het voorjaar van 2017 en zijn in december van dat jaar gereed. Er is sprake van een voorlopige gunning. Tot eind juli kunnen de andere inschrijvers nog bezwaar maken op het voorgenomen besluit.

Elektrificatie en vernieuwing
De elektrificatie van de Kamperlijn is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. BAM Rail start dit jaar met de voorbereidingen. In 2017 gaan de werkzaamheden aan het spoor van start. Bij de elektrificatie van het spoortraject tussen Zwolle en Kampen gaat het onder andere om de aanleg van 200 bovenleidingmasten naast het spoor en ondergrondse leidingen naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Gelijktijdig vernieuwt ProRail het 13 kilometer lange spoortraject. Het spoorgrind (ballast), de bielzen (dwarsliggers) en spoorstaven worden hierbij vernieuwd. Daarnaast worden de niet gebruikte sporen op het oude rangeerterrein in Kampen verwijderd.

Nieuw station Zwolle Stadshagen
Naast de aanpak van het spoor krijgt Zwolle een tweede station: Zwolle Stadshagen. Dit station wordt gebouwd ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder dit station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen. De reistijd met de trein tussen Zwolle en Kampen is tien minuten. Omdat de snelheid op het traject omhoog gaat van 100 naar 140 kilometer per uur, blijft deze reistijd met de tussenstop op het nieuwe station Stadshagen gelijk.

Aanpassing station Kampen
Bij station Kampen wordt het perron langer en breder en komt er een nieuw plein voor het station voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en Hanzestad Kampen.

Planning en gevolgen voor treinreizigers
Door de werkzaamheden aan de Kamperlijn rijden er in de periode tussen 5 juni en 28 augustus 2017 bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Kampen en vice versa. In december van dat jaar gaan de eerste elektrische treinen rijden.

Goedkoper, groener, stiller en sneller
Met de elektrificatie van de Kamperlijn, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Elektrische treinen zijn ook stiller en sneller.

Meer informatie van de redactie
www.prorail.nl/projecten/zwollekampen
www.hetkamperlijntje.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail