Royal HaskoningDHV werkt aan ‘smart’ Amsterdam Centraal

Foto: Ivo Ketelaar

Verbeteren van de veiligheid en comfort voor reizigers

Sinds begin mei meet Royal HaskoningDHV in opdracht van NS continu de reizigersstromen op station Amsterdam Centraal. De data die deze metingen opleveren, stelt NS in staat om de vaak ingewikkelde loopstromen op het station te optimaliseren en zo het comfort en de veiligheid van de dagelijkse 250.000 bezoekers van station Amsterdam Centraal te verbeteren.

Innovatieve technologieën
Op station Amsterdam Centraal worden verschillende technieken ingezet om reizigersstromen te meten. Royal HaskoningDHV kiest voor tel- én volgsystemen. Eelco Thiellier, programmamanager Smart Station bij Royal HaskoningDHV: “We maken gebruik van diverse meetsystemen die nu al succesvol worden toegepast voor de stations Amsterdam Schiphol Airport, Utrecht Centraal en Leiden Centraal. We combineren onze kennis van infrastructuur en engineering van stations, met data om tot oplossingen te komen die de efficiency op het station verbeteren.”

Thiellier: “Het meten gaat zeer nauwkeurig, zelfs bij grote aantallen reizigers. Met behulp van volg- en telsensoren bij alle in- en uitgangen van het station, worden signalen van smart devices, zoals mobiele telefoons en tablets opgepikt. We kunnen zien waar mensen het station binnenkomen en waar ze het station weer verlaten. Dit creëert inzicht in de hoeveelheid reizigers, looproutes, verblijftijden en hoe druk het op bepaalde plekken is. Waarbij voldaan wordt aan de strengste privacy-eisen, zoals deze zijn toegelicht in de privacy-by-design aanpak.”

Van data naar oplossingen
De verzamelde data wordt geanalyseerd. Thiellier: “Op basis van deze informatie kun je gefundeerd maatregelen nemen om bijvoorbeeld de inrichting van het station te verbeteren. De reis van de klant wordt daarmee comfortabeler. Sneller van A naar B door slimme inrichting en maatregelen om het comfort te verhogen. Bijvoorbeeld OV-chippoortjes slimmer neer te zetten of het station personeel op andere plekken in te zetten. Maar denk ook aan de meest logische plekken van bewegwijzering en plaatsen waar je het beste je (stations)informatie kunt aanbieden.”

“Zorgen dat reizigers zich zo comfortabel mogelijk kunnen bewegen op een station als Amsterdam is een complexe uitdaging”, vertelt Thiellier. “Dat wordt veroorzaakt door het grote aantal reizigers en de diversiteit aan reizigersstromen. Om het reizigersproces blijvend te optimaliseren, is een gedegen analyse van de knelpunten van belang. Op welke plaatsen is het druk, en hoe lopen de stromen precies. Meten is weten.”

Samenwerking met technologie partners
Royal HaskoningDHV werkt nauw samen met Blip Systems uit Denemarken en ASE uit Zwitserland. Blip Systems heeft ruime ervaring met Bluetooth en WiFi technologieën die wereldwijd worden toegepast onder andere in het verkeer en luchthavens. ASE is een gerenommeerde partij die meetsystemen toepast op stations in Zwitserland.

Royal HaskoningDHV is een onafhankelijk, internationaal advies- ingenieurs-, en projectmanagementbureau. Al 135 jaar voeren we projecten uit voor publieke en private opdrachtgevers in zo’n 130 landen. We werken graag als partner met onze opdrachtgevers en kijken verder dan de vraag. Dat zien we als onze toegevoegde waarde. Het is ook verpakt in onze missie ‘Enhancing Society Together’. We willen bijdragen aan slimme oplossingen die betere en duurzame leefomstandigheden mogelijk maken voor mensen over de hele wereld. Dat doen we samen met opdrachtgevers, partners, kennisinstituten, overheden en anderen die ook geloven in deze missie. Daarvoor staan onze 6.500 professionals.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal HaskoningDHV

Royal HaskoningDHV werkt aan ‘smart’ Amsterdam Centraal | Infrasite

Royal HaskoningDHV werkt aan ‘smart’ Amsterdam Centraal

Foto: Ivo Ketelaar

Verbeteren van de veiligheid en comfort voor reizigers

Sinds begin mei meet Royal HaskoningDHV in opdracht van NS continu de reizigersstromen op station Amsterdam Centraal. De data die deze metingen opleveren, stelt NS in staat om de vaak ingewikkelde loopstromen op het station te optimaliseren en zo het comfort en de veiligheid van de dagelijkse 250.000 bezoekers van station Amsterdam Centraal te verbeteren.

Innovatieve technologieën
Op station Amsterdam Centraal worden verschillende technieken ingezet om reizigersstromen te meten. Royal HaskoningDHV kiest voor tel- én volgsystemen. Eelco Thiellier, programmamanager Smart Station bij Royal HaskoningDHV: “We maken gebruik van diverse meetsystemen die nu al succesvol worden toegepast voor de stations Amsterdam Schiphol Airport, Utrecht Centraal en Leiden Centraal. We combineren onze kennis van infrastructuur en engineering van stations, met data om tot oplossingen te komen die de efficiency op het station verbeteren.”

Thiellier: “Het meten gaat zeer nauwkeurig, zelfs bij grote aantallen reizigers. Met behulp van volg- en telsensoren bij alle in- en uitgangen van het station, worden signalen van smart devices, zoals mobiele telefoons en tablets opgepikt. We kunnen zien waar mensen het station binnenkomen en waar ze het station weer verlaten. Dit creëert inzicht in de hoeveelheid reizigers, looproutes, verblijftijden en hoe druk het op bepaalde plekken is. Waarbij voldaan wordt aan de strengste privacy-eisen, zoals deze zijn toegelicht in de privacy-by-design aanpak.”

Van data naar oplossingen
De verzamelde data wordt geanalyseerd. Thiellier: “Op basis van deze informatie kun je gefundeerd maatregelen nemen om bijvoorbeeld de inrichting van het station te verbeteren. De reis van de klant wordt daarmee comfortabeler. Sneller van A naar B door slimme inrichting en maatregelen om het comfort te verhogen. Bijvoorbeeld OV-chippoortjes slimmer neer te zetten of het station personeel op andere plekken in te zetten. Maar denk ook aan de meest logische plekken van bewegwijzering en plaatsen waar je het beste je (stations)informatie kunt aanbieden.”

“Zorgen dat reizigers zich zo comfortabel mogelijk kunnen bewegen op een station als Amsterdam is een complexe uitdaging”, vertelt Thiellier. “Dat wordt veroorzaakt door het grote aantal reizigers en de diversiteit aan reizigersstromen. Om het reizigersproces blijvend te optimaliseren, is een gedegen analyse van de knelpunten van belang. Op welke plaatsen is het druk, en hoe lopen de stromen precies. Meten is weten.”

Samenwerking met technologie partners
Royal HaskoningDHV werkt nauw samen met Blip Systems uit Denemarken en ASE uit Zwitserland. Blip Systems heeft ruime ervaring met Bluetooth en WiFi technologieën die wereldwijd worden toegepast onder andere in het verkeer en luchthavens. ASE is een gerenommeerde partij die meetsystemen toepast op stations in Zwitserland.

Royal HaskoningDHV is een onafhankelijk, internationaal advies- ingenieurs-, en projectmanagementbureau. Al 135 jaar voeren we projecten uit voor publieke en private opdrachtgevers in zo’n 130 landen. We werken graag als partner met onze opdrachtgevers en kijken verder dan de vraag. Dat zien we als onze toegevoegde waarde. Het is ook verpakt in onze missie ‘Enhancing Society Together’. We willen bijdragen aan slimme oplossingen die betere en duurzame leefomstandigheden mogelijk maken voor mensen over de hele wereld. Dat doen we samen met opdrachtgevers, partners, kennisinstituten, overheden en anderen die ook geloven in deze missie. Daarvoor staan onze 6.500 professionals.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal HaskoningDHV