Aanleg Derde Spoor Duitsland gaat verder op 16 april 2016

betuweroute betuwelijn vracht spoorgoederenvervoer bovenleiding

Van zaterdag 16 april tot en met zondag 16 oktober 2016 vinden er opnieuw voorbereidende werkzaamheden plaats voor de aanleg van een derde spoor in Duitsland. De bouw gaat zeker zeven jaar duren en zorgt ervoor dat er in de toekomst meer treinen van de Betuweroute gebruik kunnen maken.

Vorig jaar vonden in Duitsland ook voorbereidende werkzaamheden plaats voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Gedurende twee bouwperiodes van meerdere weken was de Betuweroute niet volledig beschikbaar en werd een deel van de treinen omgeleid. Dankzij de juiste maatregelen en goede afspraken is dat in het algemeen goed verlopen; het spoorgoederenverkeer kon ongehinderd plaats blijven vinden en er was op de omleidingsroutes geen aanwijsbare impact op de punctualiteit van de reizigerstreinen.

Aanpassen stroomvoorziening
Dit jaar wordt er een half jaar aaneengesloten gewerkt, vooral aan het aanpassen van de stroomvoorziening rondom de grens met Zevenaar. Nu moeten goederentreinen bij Zevenaar nog tweemaal van stroom wisselen. Na de aanpassing hoeft dat nog maar eenmaal en wordt de doorstroming voor het spoorgoederenvervoer enorm verbeterd.

Omleiden spoorgoederenvervoer
Net als vorig jaar wordt een deel van het spoorgoederenvervoer omgeleid. Het grootste deel wordt omgeleid via de Brabantroute en gaat bij Venlo de grens over. Dit gaat naar verwachting om gemiddeld 20 tot 25 treinen per dag. Daarnaast worden er 10 tot 15 treinen per dag omgeleid via Oost-Nederland. Deze gaan de grens over bij Oldenzaal. Mede op basis van de ervaringen van vorig jaar hebben alle betrokken partijen onder leiding van de Stuurgroep Derde Spoor Duitsland er vertrouwen in dat ook dit jaar de omleidingsperiode goed zal verlopen en er voldoende ruimte is om alle lading over het spoor te kunnen vervoeren.

Wat merkt u ervan?
Op de omleidingsroutes zal het tijdelijk wat drukker zijn met treinverkeer. De omgeving krijgt hierdoor mogelijk met meer geluid en trillingen te maken. We stimuleren vervoerders om zo veel mogelijk stille treinen te gebruiken. Ook zorgen we er voor dat nergens de wettelijke normen voor geluid worden overschreden. Bij de overwegen houden we rekening met de doorstroom van het verkeer. Treinen met gevaarlijke stoffen blijven zoveel mogelijk gebruik maken van de Betuweroute.

Meer goederentreinen op Betuweroute verwacht
Een goede infrastructuur voor goederenvervoer per spoor is voor de economische ontwikkeling van Nederland heel belangrijk. Het vervoer over de Betuweroute is de afgelopen jaren al gegroeid. Naar verwachting zal dit de komende jaren verder toenemen. Bijvoorbeeld door de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte die dit jaar in bedrijf gaan. In Nederland zijn de Havenspoorlijn en de Betuweroute op deze groei voorbereid. Over de grens is dat nog niet zo. Om de verwachte toename in goede banen te leiden, is ook in Duitsland meer capaciteit nodig. Door het derde spoor kunnen vervoerders meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer, zoals tussen Rotterdam en Genua.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Aanleg Derde Spoor Duitsland gaat verder op 16 april 2016 | Infrasite

Aanleg Derde Spoor Duitsland gaat verder op 16 april 2016

betuweroute betuwelijn vracht spoorgoederenvervoer bovenleiding

Van zaterdag 16 april tot en met zondag 16 oktober 2016 vinden er opnieuw voorbereidende werkzaamheden plaats voor de aanleg van een derde spoor in Duitsland. De bouw gaat zeker zeven jaar duren en zorgt ervoor dat er in de toekomst meer treinen van de Betuweroute gebruik kunnen maken.

Vorig jaar vonden in Duitsland ook voorbereidende werkzaamheden plaats voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Gedurende twee bouwperiodes van meerdere weken was de Betuweroute niet volledig beschikbaar en werd een deel van de treinen omgeleid. Dankzij de juiste maatregelen en goede afspraken is dat in het algemeen goed verlopen; het spoorgoederenverkeer kon ongehinderd plaats blijven vinden en er was op de omleidingsroutes geen aanwijsbare impact op de punctualiteit van de reizigerstreinen.

Aanpassen stroomvoorziening
Dit jaar wordt er een half jaar aaneengesloten gewerkt, vooral aan het aanpassen van de stroomvoorziening rondom de grens met Zevenaar. Nu moeten goederentreinen bij Zevenaar nog tweemaal van stroom wisselen. Na de aanpassing hoeft dat nog maar eenmaal en wordt de doorstroming voor het spoorgoederenvervoer enorm verbeterd.

Omleiden spoorgoederenvervoer
Net als vorig jaar wordt een deel van het spoorgoederenvervoer omgeleid. Het grootste deel wordt omgeleid via de Brabantroute en gaat bij Venlo de grens over. Dit gaat naar verwachting om gemiddeld 20 tot 25 treinen per dag. Daarnaast worden er 10 tot 15 treinen per dag omgeleid via Oost-Nederland. Deze gaan de grens over bij Oldenzaal. Mede op basis van de ervaringen van vorig jaar hebben alle betrokken partijen onder leiding van de Stuurgroep Derde Spoor Duitsland er vertrouwen in dat ook dit jaar de omleidingsperiode goed zal verlopen en er voldoende ruimte is om alle lading over het spoor te kunnen vervoeren.

Wat merkt u ervan?
Op de omleidingsroutes zal het tijdelijk wat drukker zijn met treinverkeer. De omgeving krijgt hierdoor mogelijk met meer geluid en trillingen te maken. We stimuleren vervoerders om zo veel mogelijk stille treinen te gebruiken. Ook zorgen we er voor dat nergens de wettelijke normen voor geluid worden overschreden. Bij de overwegen houden we rekening met de doorstroom van het verkeer. Treinen met gevaarlijke stoffen blijven zoveel mogelijk gebruik maken van de Betuweroute.

Meer goederentreinen op Betuweroute verwacht
Een goede infrastructuur voor goederenvervoer per spoor is voor de economische ontwikkeling van Nederland heel belangrijk. Het vervoer over de Betuweroute is de afgelopen jaren al gegroeid. Naar verwachting zal dit de komende jaren verder toenemen. Bijvoorbeeld door de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte die dit jaar in bedrijf gaan. In Nederland zijn de Havenspoorlijn en de Betuweroute op deze groei voorbereid. Over de grens is dat nog niet zo. Om de verwachte toename in goede banen te leiden, is ook in Duitsland meer capaciteit nodig. Door het derde spoor kunnen vervoerders meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer, zoals tussen Rotterdam en Genua.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail