Metrostations Oostlijn vanaf maart op de schop

Foto: Ivo Ketelaar

Op 29 maart 2016 bijt station Holendrecht de spits af van de grote renovatie van 16 metrostations van de Oostlijn in Amsterdam. In april 2018 moet het project zijn afgerond. Doel van de renovatie is om de ruim 40 jaar oude stations klaar te stomen voor de toekomst. Group A tekende voor het ontwerp. Aannemer Hegeman+ doet de uitvoering voor 57 miljoen euro.

Licht en ruimte
Licht en ruimte staan centraal bij het ontwerp van de vernieuwde stations. De liften worden deels van glas, er komen vides met daglicht, hoeken en nissen worden strak getrokken en de verlichting wordt verbeterd. Zo voelen reizigers zich straks veiliger op de stations. Daarnaast komen er extra liften, een voetgangersbrug voor overstappers op Van der Madeweg en langere perronkappen op Spaklerweg.

Metro blijft rijden
De werkzaamheden tijdens de renovatie zullen op de stations hinder met zich meebrengen. De metro blijft wel gewoon rijden. Om de stations bereikbaar te houden, wordt steeds een deel van het station aangepakt. Alleen drie stations met één toegang (Gaasperplas, Venserpolder en Verrijn Stuartweg) gaan 6 tot 7 weken dicht. GVB zorgt dan voor vervangende bussen. De andere stations blijven tijdens de renovatie bereikbaar een paar avonden en weekenden uitgezonderd.

Planning
Na Holendrecht volgen in juni Van der Madeweg en in juli Centraal Station. Weesperplein, Gein en Diemen-Zuid sluiten de rij in april 2018. Een volledig overzicht is te vinden op de website van Metro en Tram: wijnemenjemee.nl

Metronetwerk
De Oostlijn is de oudste metrolijn van Amsterdam. De lijn, waar GVB rijdt met metro 53 en 54, is in 1977 geopend. Rond Nieuwmarkt veroorzaakte de aanleg grote commotie door sloop van sociale huurwoningen. De plannen voor een uitgebreid Amsterdams metronetwerk gingen daarna de ijskast in. Pas in de jaren ’90 is weer gewerkt aan de uitbreiding van metro met de aanleg van de Amstelveenlijn en de Ringlijn. Daar komt in het najaar van 2017 de Noord/ZuidLijn bij. In totaal zijn er dan 58 stations waar straks ruim 400.000 reizigers gebruik van maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam

Metrostations Oostlijn vanaf maart op de schop | Infrasite

Metrostations Oostlijn vanaf maart op de schop

Foto: Ivo Ketelaar

Op 29 maart 2016 bijt station Holendrecht de spits af van de grote renovatie van 16 metrostations van de Oostlijn in Amsterdam. In april 2018 moet het project zijn afgerond. Doel van de renovatie is om de ruim 40 jaar oude stations klaar te stomen voor de toekomst. Group A tekende voor het ontwerp. Aannemer Hegeman+ doet de uitvoering voor 57 miljoen euro.

Licht en ruimte
Licht en ruimte staan centraal bij het ontwerp van de vernieuwde stations. De liften worden deels van glas, er komen vides met daglicht, hoeken en nissen worden strak getrokken en de verlichting wordt verbeterd. Zo voelen reizigers zich straks veiliger op de stations. Daarnaast komen er extra liften, een voetgangersbrug voor overstappers op Van der Madeweg en langere perronkappen op Spaklerweg.

Metro blijft rijden
De werkzaamheden tijdens de renovatie zullen op de stations hinder met zich meebrengen. De metro blijft wel gewoon rijden. Om de stations bereikbaar te houden, wordt steeds een deel van het station aangepakt. Alleen drie stations met één toegang (Gaasperplas, Venserpolder en Verrijn Stuartweg) gaan 6 tot 7 weken dicht. GVB zorgt dan voor vervangende bussen. De andere stations blijven tijdens de renovatie bereikbaar een paar avonden en weekenden uitgezonderd.

Planning
Na Holendrecht volgen in juni Van der Madeweg en in juli Centraal Station. Weesperplein, Gein en Diemen-Zuid sluiten de rij in april 2018. Een volledig overzicht is te vinden op de website van Metro en Tram: wijnemenjemee.nl

Metronetwerk
De Oostlijn is de oudste metrolijn van Amsterdam. De lijn, waar GVB rijdt met metro 53 en 54, is in 1977 geopend. Rond Nieuwmarkt veroorzaakte de aanleg grote commotie door sloop van sociale huurwoningen. De plannen voor een uitgebreid Amsterdams metronetwerk gingen daarna de ijskast in. Pas in de jaren ’90 is weer gewerkt aan de uitbreiding van metro met de aanleg van de Amstelveenlijn en de Ringlijn. Daar komt in het najaar van 2017 de Noord/ZuidLijn bij. In totaal zijn er dan 58 stations waar straks ruim 400.000 reizigers gebruik van maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam