Aanbesteding vernieuwing Amstelveenlijn van start

tramrails trams Basel OV openbaar vervoer

Op maandag 11 januari 2016 is de eerste fase van de aanbesteding gestart voor het project Ombouw Amstelveenlijn. Een mijlpaal waarbij het vernieuwen van de Amstelveenlijn (lijn 51) een stap dichterbij gekomen is.

Het vernieuwen van de Amstelveenlijn houdt in dat de huidige sneltramverbinding tussen station Amsterdam CS en Amstelveen Westwijk wordt omgebouwd naar een veilige, snelle, betrouwbare en comfortabele tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Ook worden er in Amstelveen drie ongelijkvloerse kruispunten en een nieuw opstelterrein aangelegd. De aanbesteding betreft een Design & Construct contract (ontwerp en uitvoering) en gaat over het tracédeel tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk.

Gunning op basis van economisch meest voordelige inschrijving
Opdrachtgever voor deze aanbesteding is de Stadsregio Amsterdam, die aan Metro en Tram van de Gemeente Amsterdam heeft gevraagd de aanbestedings- en uitvoeringsfase van de Amstelveenlijn te begeleiden.

Het doel van de aanbesteding is om die marktpartij te selecteren met de beste prijs/kwaliteitverhouding. Kwaliteit wordt uitgedrukt in mate van meerwaarde die de marktpartij kan leveren ten opzichte van de gestelde minimumeisen bij de uitvoering van het project. Bijvoorbeeld als de ombouw van de Amstelveenlijn op een zo beheerst mogelijke en tijdige wijze wordt uitgevoerd, waarbij hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer wordt geminimaliseerd en de uitvoeringsduur wordt geoptimaliseerd.

Aanbestedingsprocedure
De aanbestedingsprocedure bestaat uit vier fases: de selectiefase, de dialoogfase, de inschrijvingsfase en de gunningsfase. De selectiefase is met de publicatie op TenderNed gestart.

In de zogenoemde aanbestedingsleidraad selectiefase zijn de werkzaamheden op hoofdlijnen beschreven en zijn onder andere eisen gesteld aan welke minimale technische bekwaamheid marktpartijen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor dit project.

Geïnteresseerde marktpartijen hebben tot 10 maart 2016 om zich aan te melden. In de tweede fase van de aanbesteding, die in het tweede kwartaal van 2016 start, worden de inhoudelijke documenten verstrekt aan de geselecteerde marktpartijen.

Via een concurrentiegerichte dialoog wordt toegewerkt naar de inschrijvingsfase, waar marktpartijen hun definitieve inschrijving kunnen doen. In de gunningsfase wordt tot slot de winnende inschrijver aangewezen.

Naar verwachting kan het totale aanbestedingstraject in het voorjaar van 2017 worden afgerond, waarna met de voorbereiding van het ombouwen van de Amstelveenlijn kan worden begonnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam

Aanbesteding vernieuwing Amstelveenlijn van start | Infrasite

Aanbesteding vernieuwing Amstelveenlijn van start

tramrails trams Basel OV openbaar vervoer

Op maandag 11 januari 2016 is de eerste fase van de aanbesteding gestart voor het project Ombouw Amstelveenlijn. Een mijlpaal waarbij het vernieuwen van de Amstelveenlijn (lijn 51) een stap dichterbij gekomen is.

Het vernieuwen van de Amstelveenlijn houdt in dat de huidige sneltramverbinding tussen station Amsterdam CS en Amstelveen Westwijk wordt omgebouwd naar een veilige, snelle, betrouwbare en comfortabele tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Ook worden er in Amstelveen drie ongelijkvloerse kruispunten en een nieuw opstelterrein aangelegd. De aanbesteding betreft een Design & Construct contract (ontwerp en uitvoering) en gaat over het tracédeel tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk.

Gunning op basis van economisch meest voordelige inschrijving
Opdrachtgever voor deze aanbesteding is de Stadsregio Amsterdam, die aan Metro en Tram van de Gemeente Amsterdam heeft gevraagd de aanbestedings- en uitvoeringsfase van de Amstelveenlijn te begeleiden.

Het doel van de aanbesteding is om die marktpartij te selecteren met de beste prijs/kwaliteitverhouding. Kwaliteit wordt uitgedrukt in mate van meerwaarde die de marktpartij kan leveren ten opzichte van de gestelde minimumeisen bij de uitvoering van het project. Bijvoorbeeld als de ombouw van de Amstelveenlijn op een zo beheerst mogelijke en tijdige wijze wordt uitgevoerd, waarbij hinder voor omgeving, wegverkeer en openbaar vervoer wordt geminimaliseerd en de uitvoeringsduur wordt geoptimaliseerd.

Aanbestedingsprocedure
De aanbestedingsprocedure bestaat uit vier fases: de selectiefase, de dialoogfase, de inschrijvingsfase en de gunningsfase. De selectiefase is met de publicatie op TenderNed gestart.

In de zogenoemde aanbestedingsleidraad selectiefase zijn de werkzaamheden op hoofdlijnen beschreven en zijn onder andere eisen gesteld aan welke minimale technische bekwaamheid marktpartijen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor dit project.

Geïnteresseerde marktpartijen hebben tot 10 maart 2016 om zich aan te melden. In de tweede fase van de aanbesteding, die in het tweede kwartaal van 2016 start, worden de inhoudelijke documenten verstrekt aan de geselecteerde marktpartijen.

Via een concurrentiegerichte dialoog wordt toegewerkt naar de inschrijvingsfase, waar marktpartijen hun definitieve inschrijving kunnen doen. In de gunningsfase wordt tot slot de winnende inschrijver aangewezen.

Naar verwachting kan het totale aanbestedingstraject in het voorjaar van 2017 worden afgerond, waarna met de voorbereiding van het ombouwen van de Amstelveenlijn kan worden begonnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam