Programma Hoogfrequent Spoorvervoer volop in uitvoering

rail trein spoor bovenleiding spoorbaan

Woensdagochtend 16 december 2015 verscheen op de website van de Cobouw een artikel dat de indruk wekte dat ProRail de plannen voor spoorboekloos rijden (PHS) in de ijskast zou hebben gezet. Dit is onjuist. ProRail is in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met haar partners volop bezig met de uitvoering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer waar spoorboekloos rijden een onderdeel van is.

Cobouw was twee weken geleden aanwezig op een persbijeenkomst van ProRail in Utrecht, maar heeft de uitspraken van onze president-directeur Pier Eringa daar verkeerd geïnterpreteerd. Die schetste in een toespraak de complexiteit van het laten rijden van meer treinen en lichtte toe wat er allemaal bij komt kijken op het gebied van infrastructuur, reizigersvervoer en veiligheid. Aspecten die allemaal worden meegenomen en verder worden uitgewerkt in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.

Hoe staat het met PHS?
Hoewel dus onjuist roept het artikel desondanks de vraag op hoe het staat met PHS. Zowel het ministerie als ProRail hebben beide een projectpagina waar alle belangrijke informatie voor iedereen is terug te vinden. Daar staat onder meer dat uiterlijk 2028 op de drukste trajecten 6 intercity’s en 6 sprinters per uur per richting moeten rijden. De treinen rijden dan niet meer volgens het spoorboekje (spoorboekloos reizen).

Meer informatie
Projectpagina PHS Ministerie

Projectpagina PHS ProRail

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail