RET en HTM ontvangen Veiligheidscertificaat Lokaal Spoor

tram trambaan den haag station ns den haag cs

Op 1 december 2015 hebben vervoerders RET en HTM het Veiligheidscertificaat Lokaal Spoor ontvangen uit handen van Tom de Bruijn, vice-voorzitter van de Vervoersautoriteit. Het certificaat is verleend in het kader van de nieuwe Wet lokaal spoor.

Volgens de Wet lokaal spoor, die op 1 december in werking is getreden, is de Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer van het regionale railnetwerk. Het verstrekken van een veiligheidscertificaat, dat getuigt van een goed opgezet Veiligheidsbeheersysteem (VBS) van de vervoerder, maakt hier onderdeel van uit. In het VBS staat hoe de veiligheid van het lokale spoorvervoer is geregeld. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft het veiligheidsbeheersysteem van de vervoerders beoordeeld.

Tom de Bruijn: “Bij de invoering van de Wet lokaal spoor in de Metropoolregio is zorgvuldig en op basis van ieders expertise samengewerkt tussen de MRDH, HTM en de RET. Die samenwerking sluiten we vandaag zeker niet af, we markeren hem met deze feestelijke uitreiking.”

HTM en de RET verzorgen het metro- en tramvervoer, inclusief RandstadRail, in de Metropoolregio. “Reizigers comfortabel, snel en veilig vervoeren is het uitgangspunt voor HTM in haar dienstverlening. De Wet lokaal spoor verandert daaraan niets, maar formaliseert onze huidige werkwijze op het gebied van railinfra projecten en als vervoerder van ruim 300.000 reizigers per dag”, aldus Sandra Ikking, lid van het directieteam van HTM.

Beheerder
Op basis van de Wet lokaal spoor worden HTM en de RET ook officieel aangewezen als beheerder van het lokaal spoor en belast met de verkeersleiding. Paul Lorist, directeur Techniek bij de RET, is trots: “Het veilig vervoeren van onze reizigers en het als een rentmeester beheren van de tram- en metrobaan doen we al vele jaren. Met het verkrijgen van het veiligheidscertificaat en de toewijzing als beheerder wordt dat als gevolg van de Wet lokaal spoor nu ook nog eens formeel door de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag bevestigd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Metropoolregio Rotterdam Den Haag

RET en HTM ontvangen Veiligheidscertificaat Lokaal Spoor | Infrasite

RET en HTM ontvangen Veiligheidscertificaat Lokaal Spoor

tram trambaan den haag station ns den haag cs

Op 1 december 2015 hebben vervoerders RET en HTM het Veiligheidscertificaat Lokaal Spoor ontvangen uit handen van Tom de Bruijn, vice-voorzitter van de Vervoersautoriteit. Het certificaat is verleend in het kader van de nieuwe Wet lokaal spoor.

Volgens de Wet lokaal spoor, die op 1 december in werking is getreden, is de Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer van het regionale railnetwerk. Het verstrekken van een veiligheidscertificaat, dat getuigt van een goed opgezet Veiligheidsbeheersysteem (VBS) van de vervoerder, maakt hier onderdeel van uit. In het VBS staat hoe de veiligheid van het lokale spoorvervoer is geregeld. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft het veiligheidsbeheersysteem van de vervoerders beoordeeld.

Tom de Bruijn: “Bij de invoering van de Wet lokaal spoor in de Metropoolregio is zorgvuldig en op basis van ieders expertise samengewerkt tussen de MRDH, HTM en de RET. Die samenwerking sluiten we vandaag zeker niet af, we markeren hem met deze feestelijke uitreiking.”

HTM en de RET verzorgen het metro- en tramvervoer, inclusief RandstadRail, in de Metropoolregio. “Reizigers comfortabel, snel en veilig vervoeren is het uitgangspunt voor HTM in haar dienstverlening. De Wet lokaal spoor verandert daaraan niets, maar formaliseert onze huidige werkwijze op het gebied van railinfra projecten en als vervoerder van ruim 300.000 reizigers per dag”, aldus Sandra Ikking, lid van het directieteam van HTM.

Beheerder
Op basis van de Wet lokaal spoor worden HTM en de RET ook officieel aangewezen als beheerder van het lokaal spoor en belast met de verkeersleiding. Paul Lorist, directeur Techniek bij de RET, is trots: “Het veilig vervoeren van onze reizigers en het als een rentmeester beheren van de tram- en metrobaan doen we al vele jaren. Met het verkrijgen van het veiligheidscertificaat en de toewijzing als beheerder wordt dat als gevolg van de Wet lokaal spoor nu ook nog eens formeel door de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag bevestigd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Metropoolregio Rotterdam Den Haag