Capaciteitsanalyses ERTMS-baanvakken gestart

rail utrecht Breukelen bovenleiding fly-over

Ter voorbereiding van het ontwerpproces zijn er functionele eisen nodig voor de infrastructuur en het materieel. Sommige eisen hebben betrekking op de capaciteit van de infrastructuur.

Het gaat daarbij om rijtijden en opvolgtijden (hoe dicht treinen achter elkaar kunnen rijden). We voeren analyses uit om te bepalen wat de capaciteitswinst is die bereikt kan worden door kortere rijtijden en opvolgtijden, als we ATB vervangen door ERTMS in de infrastructuur.

Om deze analyses te kunnen uitvoeren, is er anderhalf jaar gewerkt aan het aanpassen van de diverse systemen die hiervoor nodig zijn. Deze zijn nu klaar voor gebruik.

Elk baanvak is anders, daarom worden er analyses per traject uitgevoerd om te bepalen wat ERTMS oplevert, of dit overeenkomt met de ambities en welke functionele eisen we moeten stellen. Een analyse bestaat uit het definiëren van de infravarianten (hoeveelheid sporen, waar liggen de sporen, welke snelheden zijn toegestaan), type treinen en spoorgebruik (welk spoor, welke rijweg) vastleggen, rijtijden berekenen, opvolgtijden berekenen en prestaties beoordelen (wat zijn de effecten op capaciteit en betrouwbaarheid/ punctualiteit). De analyses voor het baanvak Kijfhoek – Roosendaal grens zijn inmiddels gestart.

In de komende tijd worden de potentiële snelheidsverbeteringen die ERTMS ten opzichte van huidige systemen biedt (die uitgaan van de ATB snelheidstrappen van 40,60,80,130 en 140 km/h) meer in detail doorgerekend. Ook wordt capaciteitsvergroting als gevolg van kortere blokken in de infrastructuur meegenomen in vervolganalyses.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Programma ERTMS

Capaciteitsanalyses ERTMS-baanvakken gestart | Infrasite

Capaciteitsanalyses ERTMS-baanvakken gestart

rail utrecht Breukelen bovenleiding fly-over

Ter voorbereiding van het ontwerpproces zijn er functionele eisen nodig voor de infrastructuur en het materieel. Sommige eisen hebben betrekking op de capaciteit van de infrastructuur.

Het gaat daarbij om rijtijden en opvolgtijden (hoe dicht treinen achter elkaar kunnen rijden). We voeren analyses uit om te bepalen wat de capaciteitswinst is die bereikt kan worden door kortere rijtijden en opvolgtijden, als we ATB vervangen door ERTMS in de infrastructuur.

Om deze analyses te kunnen uitvoeren, is er anderhalf jaar gewerkt aan het aanpassen van de diverse systemen die hiervoor nodig zijn. Deze zijn nu klaar voor gebruik.

Elk baanvak is anders, daarom worden er analyses per traject uitgevoerd om te bepalen wat ERTMS oplevert, of dit overeenkomt met de ambities en welke functionele eisen we moeten stellen. Een analyse bestaat uit het definiëren van de infravarianten (hoeveelheid sporen, waar liggen de sporen, welke snelheden zijn toegestaan), type treinen en spoorgebruik (welk spoor, welke rijweg) vastleggen, rijtijden berekenen, opvolgtijden berekenen en prestaties beoordelen (wat zijn de effecten op capaciteit en betrouwbaarheid/ punctualiteit). De analyses voor het baanvak Kijfhoek – Roosendaal grens zijn inmiddels gestart.

In de komende tijd worden de potentiële snelheidsverbeteringen die ERTMS ten opzichte van huidige systemen biedt (die uitgaan van de ATB snelheidstrappen van 40,60,80,130 en 140 km/h) meer in detail doorgerekend. Ook wordt capaciteitsvergroting als gevolg van kortere blokken in de infrastructuur meegenomen in vervolganalyses.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Programma ERTMS