Nieuwe reizigerspassage station Tilburg wordt op zijn plek geschoven

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail gaat vanaf zaterdag 18 oktober tot en met donderdag 23 oktober drie onderdoorgangen in Tilburg onder het spoor schuiven. De grootste weegt maar liefst 6,6 miljoen kilo en betreft de nieuwe reizigerspassage, een project van de gemeente Tilburg, ProRail en NS. Tegelijkertijd worden er ook delen van het spoor en bovenleiding vernieuwd in Gilze en Rijen en Dorst en worden er in Rijen raildempers geplaatst. Vanwege de werkzaamheden is er van zaterdag 18 tot en met donderdag 23 oktober geen treinverkeer mogelijk, maar rijden er bussen vanuit alle richtingen van en naar Tilburg.

Week van de grote getallen

De drie onderdoorgangen wegen tezamen meer dan 10 miljoen kilo. Om ze te kunnen plaatsen wordt er circa 12.000 kuub grond afgegraven dat wordt afgevoerd in ongeveer 800 vrachtwagens. De tunnels zijn allemaal voorgebouwd op locatie en worden ingeschoven met een snelheid variërend van 1 tot 7 meter per uur en leggen een gemiddelde afstand van 43 meter af.

Waarom een nieuwe reizigerspassage?

Station Tilburg gaat uitbreiden. Door het groeiend aantal reizigers en de ontwikkeling van de Spoorzone door de gemeente Tilburg, wordt het station verbouwd. Een nieuwe, veel bredere, reizigerspassage geeft de reiziger meer ruimte en vormt een belangrijke interwijkverbinding naar de noordzijde van het station . In de passage worden winkels en reizigersvoorzieningen gerealiseerd om de reis en het verblijf op het station zo aangenaam mogelijk te maken. Ook is het station straks beter toegankelijk voor mindervaliden en reizigers met bagage door liften en roltrappen naar alle perrons. Voor fietsers en voetgangers wordt een tweede passage gebouwd onder het spoor door, ter hoogte van de Willem II straat. Deze ligt 300 meter ten oosten van het station.

Spoorvernieuwing en 28.000 raildempers in Rijen

De periode dat er geen treinverkeer mogelijk is, wordt door ProRail ook benut om in Gilze en Rijen en Dorst het spoor te vernieuwen. In Rijen wordt zo’n 1600 meter spoor vernieuwd. Het gaat dan om nieuwe spoorstenen (ballast), dwarsliggers en spoorstaven. In Dorst wordt over een lengte van 2600 meter de bovenleiding vernieuwd. Dit alles om het spoor in goede conditie te houden zodat de treinen er soepel overheen kunnen rijden. Ook worden in Rijen 28.000 raildempers gemonteerd die het geluid van passerende treinen verminderen met gemiddeld 3db.

Tribunes & Webcam

Het inschuiven van de onderdoorgangen is een spectaculair gezicht. Daarom worden er rondom de bouwplaats van de reizigerspassage en de Willem II passage tribunes geplaatst zodat mensen het werk van dichtbij kunnen bekijken. De vorderingen op beide locaties zijn vanaf zaterdag 18 oktober tot en met donderdag 23 oktober ook 24 uur per dag live te volgen via een webcam op de site www.prorail.nl/tilburg. Op basis van de laatste gegevens ziet de planning voor het inschuiven er als volgt uit:

• Rauwbrakenpad: zondag 19 oktober tussen 04:30 en 08:30 uur

• Stationspassage: maandag 20 oktober tussen 06:00 en 23:00 uur (tribune & webcam)

• Willem II passage: maandag 20 oktober tussen 04:00 en 20:00 uur (tribune & webcam)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail