Interview met Sebald van Royen, Directeur bij BAM Rail bv, over 175 jaar spoor in Nederland

Foto: BAM Rail bv

Interview met Sebald van Royen, Directeur bij BAM Rail bv, over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

Ik ben trots op meerdere aspecten maar als ik er dan een mag uitlichten dan is het toch wel het feit dat Nederland kan rekenen op bijna 7.000 km modern, veilig en goed onderhouden spoor waar dagelijks meer dan een miljoen treinritten over plaatsvinden.

2. Welke rol heeft BAM Rail daarin gespeeld?

De eerste spoorse activiteiten van (de voorganger van) BAM Rail dateren van direct na de Tweede Wereldoorlog. Sindsdien is BAM Rail zeer actief geweest op het gebied van nieuwbouw maar vooral van onderhoud van het spoor. Ook heeft het bedrijf zich ingezet op het gebied van innovatie en duurzaamheid van het spoor.

3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

Ik verwacht dat met name de verhoging van de reissnelheid en het -comfort het marktaandeel van het OV en het spoor in het bijzonder zullen vergroten. Vooral de West-Europese corridors kennen hun concurrentiepositie al ten opzichte van het vliegtuig.

Snelle, binnenlandse verbindingen op langere trajecten van en naar de randstad geven een ideaal alternatief op de auto. Tot slot verwacht ik dat het doorgaand vracht(spoor)vervoer vanuit onze havens de concurrentiepositie van Nederland als geheel gaat bevorderen.

4, De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl.

Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?

Alle activiteiten in het kader van 175 jaar spoor zijn uniek in hun soort en bieden geïnteresseerden en betrokkenen volop gelegenheid om het feest mee te vieren. Maar, het hoogtepunt is toch echt de Spoorparade in Amersfoort van 16 t/m 21 oktober. Meer dan 90 (spoor)partners hebben elkaar gevonden om samen met de bezoekers een stap te nemen in de boeiende wereld van het spoor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite

Interview met Sebald van Royen, Directeur bij BAM Rail bv, over 175 jaar spoor in Nederland | Infrasite

Interview met Sebald van Royen, Directeur bij BAM Rail bv, over 175 jaar spoor in Nederland

Foto: BAM Rail bv

Interview met Sebald van Royen, Directeur bij BAM Rail bv, over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

Ik ben trots op meerdere aspecten maar als ik er dan een mag uitlichten dan is het toch wel het feit dat Nederland kan rekenen op bijna 7.000 km modern, veilig en goed onderhouden spoor waar dagelijks meer dan een miljoen treinritten over plaatsvinden.

2. Welke rol heeft BAM Rail daarin gespeeld?

De eerste spoorse activiteiten van (de voorganger van) BAM Rail dateren van direct na de Tweede Wereldoorlog. Sindsdien is BAM Rail zeer actief geweest op het gebied van nieuwbouw maar vooral van onderhoud van het spoor. Ook heeft het bedrijf zich ingezet op het gebied van innovatie en duurzaamheid van het spoor.

3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

Ik verwacht dat met name de verhoging van de reissnelheid en het -comfort het marktaandeel van het OV en het spoor in het bijzonder zullen vergroten. Vooral de West-Europese corridors kennen hun concurrentiepositie al ten opzichte van het vliegtuig.

Snelle, binnenlandse verbindingen op langere trajecten van en naar de randstad geven een ideaal alternatief op de auto. Tot slot verwacht ik dat het doorgaand vracht(spoor)vervoer vanuit onze havens de concurrentiepositie van Nederland als geheel gaat bevorderen.

4, De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl.

Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?

Alle activiteiten in het kader van 175 jaar spoor zijn uniek in hun soort en bieden geïnteresseerden en betrokkenen volop gelegenheid om het feest mee te vieren. Maar, het hoogtepunt is toch echt de Spoorparade in Amersfoort van 16 t/m 21 oktober. Meer dan 90 (spoor)partners hebben elkaar gevonden om samen met de bezoekers een stap te nemen in de boeiende wereld van het spoor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite