Alstom gaat de NMBS het spoorbeveiligingssysteem ERTMS niveau 2 leveren

logo alstom

Alstom heeft voor een bedrag van 70 miljoen euro een contract getekend voor de levering aan de Belgische exploitant van treindiensten SNCB-NMBS1 van ingebouwde seinapparatuur van het type ATLAS 200 voor 449 treinen in commercieel gebruik. De levering start in 2016.

Het contract betreft het ontwerpen, produceren, testen en laten certificeren van de apparatuur voor 5 treintypes, evenals de levering en het onderhoud van de ingebouwde spoorbeveiligingssystemen voor een periode van 10 jaar. Het inbouwen van de apparatuur in de treinstellen zal door de SNCB-NMBS worden uitgevoerd. Het gekozen ERTMS-systeem2 van niveau 2 ATLAS 200 voldoet aan de meest recente technische eisen op het gebied van interoperabiliteit3. Atlas 200 maakt niet alleen een integrale controle van spoorwegovergangen mogelijk, maar ook het gebruik van standaard en t.o.v. de grond moduleerbare remsystemen en de beveiligingsfunctie "limited supervision". Dit systeem wordt momenteel door Alstom toegepast in Denemarken, Duitsland, Oostenrijk en Australië.

"Hiermee haalt Alstom het vijfde contract binnen voor de levering van ingebouwde ETCS-systemen4 niveau 2, Baseline 3. Spoorwegexploitanten die voor deze standaard kiezen – de enige standaard die over enkele jaren zal zijn toegelaten- krijgen een belangrijke voorsprong, omdat daarmee migratieproblemen kunnen worden voorkomen" aldus Marcel Miller, CEO van Alstom in België.

Dit contract bewijst het succes van ETCS niveau 2 van Alstom als technisch spoorbeveiligingssysteem, dat nu in bijna 4600 treinen (meer dan 100 verschillende modellen) is geïnstalleerd, waarvan de helft al in commercieel gebruik is. Ook het belang van een efficiënt onderhoudssysteem wordt ermee onderstreept.

Alstom heeft als wereldleider op het gebied van ERTMS-technologie contracten getekend in 23 landen, voor een spoorlengte van 12000 km. Van de 11 hogesnelheidslijnen die over deze technologie beschikken, zijn er 6 in volledig commercieel gebruik genomen.

Alstom heeft als eerste onderneming diverse trajecten met deze technologie uitgerust: een zeer-hogesnelheidslijn (Rome- Napels, Italië), een internationale hogesnelheidslijn (van Luik in België naar de Duitse grens), de meest intensief gebruikte spoorlijn (Mattstetten-Rothrist, Zwitserland) en een spoorlijn die uitsluitend voor goederentransport wordt gebruikt (Betuwelijn, Nederland).

1 Belgische nationale spoorwegmaatschappij

2 European Railways Traffic Management System

3 Baseline 3

4 European Train Control System

ERTMS / ETCS

Het systeem ERTMS (European Railways Traffic Management System – Europees Signaleringssysteem voor Spoorwegen) werd ontwikkeld om de uitbreiding van het Europese spoorwegnetwerk te ondersteunen, met name de internationale trajecten. Het belangrijkste element, ETCS (European Train Control System – Europees Controlesysteem voor Treinen) kan in twee varianten worden toegepast: ETCS niveau 1 en ETCS niveau 2. Door te anticiperen op de snelheid van treinen en deze aan te passen, kan de capaciteit van een spoorlijn worden geoptimaliseerd. Het grootste voordeel van de ETCS-technologie niveau 2 heeft te maken met het feit dat de treinbedienings- en controlefuncties in continue via een radiosysteem plaatsvinden, terwijl het ETCS-systeem op niveau 1 de trein bestuurt door punttransmissie via eurobalises, bakens in het spoor.

Alstom

Alstom is een van de wereldleiders op het gebied van infrastructuur voor zowel de productie en het transport van elektriciteit als voor spoorvervoer. De innovatieve en milieuvriendelijke technologieën van de Groep worden als toonaangevend beschouwd. Alstom produceert niet alleen de snelste treinen ter wereld, maar ook automatische metro’s met de grootste capaciteit. Alstom levert direct exploiteerbare energiecentrales, evenals uitrustingen en diensten voor het exploiteren van alle energiebronnen, waaronder hydro-elektriciteit, kernenergie, aardgas, kolen en windenergie. Alstom heeft een breed aanbod van systemen voor elektriciteitstransport, met name op het gebied van "intelligente" netwerken (smart grids). Alstom heeft in een honderdtal landen 93.000 mensen in dienst, realiseerde een omzet van meer dan 20 miljard euro en heeft voor 2013/2014 voor bijna 21,5 miljard aan orders in de wacht gesleept.

Alstom Transport

Als promotor van duurzame mobiliteit heeft Alstom Transport binnen de spoorwegsector het meest complete aanbod van systemen, uitrustingen en diensten ontwikkeld en op de markt gebracht.

Alstom Transport beheert transportsystemen als geheel, met inbegrip van het rollend materieel, seinapparatuur, infrastructuur, onderhoud en modernisering, en biedt zijn klanten een geïntegreerde oplossing aan.

Over het boekjaar 2013/14 realiseerde Alstom Transport een omzet van 5,9 miljard euro.

Alstom Transport is aanwezig in meer dan zestig landen en heeft ongeveer 28.300 mensen in dienst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ALSTOM Transport Nederland