Treinen rijden weer na spektakel met spoorvernieuwing

Reizigers kunnen weer gebruik maken van de trein tussen Nijmegen en Oss. Na 9 dagen onophoudelijk werk bij het nieuwe station Nijmegen Goffert en station Wijchen, kunnen de treinen weer rijden.

Spoorbeheerder ProRail, NS en de aannemers Dura Vermeer en Strukton kijken tevreden terug op de afgelopen periode. Zowel de werkzaamheden als het vervangende vervoer per bus zijn goed verlopen.

Belangrijke stap
Door de aanleg van een extra spoor in Wijchen, waarbij afgelopen dagen ook drie wissels zijn ingebouwd, heeft het spoor nu voldoende capaciteit voor uitbreiding van het treinverkeer. Ook de bouw van het nieuwe station Nijmegen Goffert verloopt voorspoedig. 14 december zullen er de eerste treinen van NS vertrekken.

Afwerking
Komende tijd wordt er nog verder gewerkt. Zo zijn er nog werkzaamheden aan geluidswanden in Wijchen en worden in Nijmegen nog trappen en liften geplaatst bij het nieuwe station. Ook is er nog werk aan kabels en leidingen.

Nijmegen Goffert
Het nieuwe station Nijmegen Goffert ligt tussen station Nijmegen en station Nijmegen Dukenburg. Afgelopen 9 dagen werd er een stalen perronbrug van 48 meter ingehesen. Daarna volgde het plaatsen van de 130 ton zware perronkap van 40 bij 25 meter. Er is ook ruim 600 meter spoor vernieuwd.

Wijchen
Om op station Nijmegen Goffert te kunnen stoppen en meer treinen tussen Wijchen en Nijmegen mogelijk te maken, wordt in Wijchen een extra spoor gebouwd. Reizigers in Wijchen kunnen vanaf eind 2014 zodoende vier keer per uur in de spits naar Nijmegen reizen, waar dat nu tweemaal per uur is. Vanaf 2016 rijden deze treinen door tot aan Arnhem, wat een overstap in Nijmegen scheelt.

Samenwerking
ProRail bouwt station Nijmegen Goffert en het keerspoor in Wijchen in opdracht van Stadsregio Arnhem Nijmegen. De gemeenten Nijmegen en Wijchen zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de stationsomgeving. NS is vervoerder op het traject. Aannemers Dura Vermeer en Strukton verrichten de werkzaamheden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail