Ruwbouw Noord/Zuidlijn-station Vijzelgracht afgerond

Foto: Ivo Ketelaar

Metrostation Vijzelgracht is als eerste van de drie diepe stations in de Amsterdamse binnenstad ‘in ruwbouw’ opgeleverd. Aannemer Max Bögl droeg op 1 juli het station officieel over aan VIA NoordZuidlijn, de aannemerscombinatie van Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services, die de afbouw van de lijn voor haar rekening neemt.

Vijzelgracht

De eerste schop voor station Vijzelgracht, gelegen tussen de Prinsengracht en het Weteringcircuit, ging in 2002 in de grond. Inmiddels hebben de bouwers een ondergronds station van 240 meter lang, 20 meter breed en 27 meter diep, in ruwbouw voltooid. De bouw van station Vijzelgracht (en de rest van Noord/Zuidlijn) is de afgelopen jaren in beeld vastgelegd door huisfotograaf Gé Dubbelman: https://www.flickr.com/photos/noordzuidlijn/sets/

Afbouw

VIA NoordZuidlijn gaat de komende maanden aan de slag met de toegangen en de afbouw van het ondergrondse metrostation. De aanvoer van het materiaal voor de entrees vindt bovengronds plaats. De materialen voor de afbouw van het diep gelegen metrostation worden grotendeels onderlangs via de tunnels vanuit het Rokin aangevoerd. Deze logistieke route is naar verwachting eind dit jaar beschikbaar. De afbouw van het station duurt 1,5 jaar.

Bijzonder

Toekomstig metrostation Vijzelgracht kent een bijzondere geschiedenis, mede vanwege de calamiteiten die in 2008 plaatsvonden met de verzakkingen van de wevershuisjes. Sindsdien is het roer omgegaan en zijn er zowel in de risicobeheersing, als in de communicatie met de omgeving belangrijke stappen gezet. Zo werd de laatste fase van het uitgraven onder verhoogde luchtdruk uitgevoerd om eventueel opbarsten van de bodem te voorkomen. Ook de vriesinstallatie op het Weteringcircuit kwam in het nieuws vanwege de mysterieuze ‘Saunaman’ die in de winter van 2010 opdook: http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/mysterieuze-saunaman/ Ook bijzonder is de kunst in station Vijzelgracht, die is geïnspireerd op Ramses Shaffy: http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/winnares-ramses-shaffy-art-project-enorm-opgelucht-en-heel-blij/

Onlangs hebben de bouwers van Max Bögl met een feest het einde van de ruwbouw gevierd met de naaste bewoners.

Restklussen

Overigens is Max Bögl nog niet helemaal uit het straatbeeld verdwenen. Komende maanden ronden zij nog wat restklussen af, zoals het herstellen van de brug over de Lijnbaansgracht en het opruimen van het bouwterrein. In het najaar wordt het terrein aan de noordzijde (tussen Maison Descartes en de Derde Weteringdwarsstraat) tijdelijk ingericht en teruggegeven aan de straat. In 2016 richt De Rode Loper, de voetgangersvriendelijke corridor boven de Noord/Zuidlijn, het terrein definitief in.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam

Ruwbouw Noord/Zuidlijn-station Vijzelgracht afgerond | Infrasite

Ruwbouw Noord/Zuidlijn-station Vijzelgracht afgerond

Foto: Ivo Ketelaar

Metrostation Vijzelgracht is als eerste van de drie diepe stations in de Amsterdamse binnenstad ‘in ruwbouw’ opgeleverd. Aannemer Max Bögl droeg op 1 juli het station officieel over aan VIA NoordZuidlijn, de aannemerscombinatie van Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services, die de afbouw van de lijn voor haar rekening neemt.

Vijzelgracht

De eerste schop voor station Vijzelgracht, gelegen tussen de Prinsengracht en het Weteringcircuit, ging in 2002 in de grond. Inmiddels hebben de bouwers een ondergronds station van 240 meter lang, 20 meter breed en 27 meter diep, in ruwbouw voltooid. De bouw van station Vijzelgracht (en de rest van Noord/Zuidlijn) is de afgelopen jaren in beeld vastgelegd door huisfotograaf Gé Dubbelman: https://www.flickr.com/photos/noordzuidlijn/sets/

Afbouw

VIA NoordZuidlijn gaat de komende maanden aan de slag met de toegangen en de afbouw van het ondergrondse metrostation. De aanvoer van het materiaal voor de entrees vindt bovengronds plaats. De materialen voor de afbouw van het diep gelegen metrostation worden grotendeels onderlangs via de tunnels vanuit het Rokin aangevoerd. Deze logistieke route is naar verwachting eind dit jaar beschikbaar. De afbouw van het station duurt 1,5 jaar.

Bijzonder

Toekomstig metrostation Vijzelgracht kent een bijzondere geschiedenis, mede vanwege de calamiteiten die in 2008 plaatsvonden met de verzakkingen van de wevershuisjes. Sindsdien is het roer omgegaan en zijn er zowel in de risicobeheersing, als in de communicatie met de omgeving belangrijke stappen gezet. Zo werd de laatste fase van het uitgraven onder verhoogde luchtdruk uitgevoerd om eventueel opbarsten van de bodem te voorkomen. Ook de vriesinstallatie op het Weteringcircuit kwam in het nieuws vanwege de mysterieuze ‘Saunaman’ die in de winter van 2010 opdook: http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/mysterieuze-saunaman/ Ook bijzonder is de kunst in station Vijzelgracht, die is geïnspireerd op Ramses Shaffy: http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/winnares-ramses-shaffy-art-project-enorm-opgelucht-en-heel-blij/

Onlangs hebben de bouwers van Max Bögl met een feest het einde van de ruwbouw gevierd met de naaste bewoners.

Restklussen

Overigens is Max Bögl nog niet helemaal uit het straatbeeld verdwenen. Komende maanden ronden zij nog wat restklussen af, zoals het herstellen van de brug over de Lijnbaansgracht en het opruimen van het bouwterrein. In het najaar wordt het terrein aan de noordzijde (tussen Maison Descartes en de Derde Weteringdwarsstraat) tijdelijk ingericht en teruggegeven aan de straat. In 2016 richt De Rode Loper, de voetgangersvriendelijke corridor boven de Noord/Zuidlijn, het terrein definitief in.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam