Nieuwe ronde bouw station Breda

Een nieuwe ronde voor de bouw van het nieuwe station in Breda. Vanaf maandag wordt spoor 8 weer in gebruik genomen en spoor 5 buiten dienst gesteld. Dat is nodig omdat de bouw van het parkeerdek opschuift naar het zuiden. Treinen kunnen vanaf maandag vanaf andere perrons vertrekken en daarom wordt reizigers geadviseerd voor vertrek de reisplanner te raadplegen op www.ns.nl of m.ns.nl. Reizigers die vertrekken vanaf spoor 6 moeten extra goed opletten; dit perron is namelijk alleen te bereiken via een overpad vanaf perron 3.

Dat er maandag voor het eerst een trein ‘het gebouw’ komt binnenrijden op spoor 8 is voor het project weer een kleine mijlpaal. Het betekent dat perron 3 weer in gebruik wordt genomen. Vanaf deze plek staan reizigers nog dichter op de bouwplaats. Ze hebben er goed zicht op de werkzaamheden in de busterminal waar inmiddels is gestart met de aanleg van de rijbanen.

Eerste metselwerk gereed

Aan de oostkant van het gebouw zijn de metselaars klaar met de eerste gevels en worden de steigers opgebroken. Binnen in het gebouw wordt op steeds meer plaatsen gestart met de afbouw. Bijvoorbeeld in de nieuwe reizigerspassage waar plafonds worden geplaatst. Ook worden in de toekomstige woningen de eerste badkamers betegeld. En in één van de patio’s is ook de eerste boom al geplant.

Nieuwe station

NS, ProRail en de gemeente Breda bouwen in Breda een uniek station. Werken, wonen, winkelen en reizen worden in één gebouw geïntegreerd. Het nieuwe station telt straks zes sporen, drie perrons, een busstation, 22.000 vierkante meter kantoorruimte en 150 woningen. Op het dak komt bovendien een parkeerplaats voor 720 auto’s en in de ondergrondse passage zit 9000 vierkante meter aan winkelruimte. Met al die voorzieningen brengt Breda Centraal mensen bij elkaar in een omgeving die past bij de allure van een hogesnelheidslijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Nieuwe ronde bouw station Breda | Infrasite

Nieuwe ronde bouw station Breda

Een nieuwe ronde voor de bouw van het nieuwe station in Breda. Vanaf maandag wordt spoor 8 weer in gebruik genomen en spoor 5 buiten dienst gesteld. Dat is nodig omdat de bouw van het parkeerdek opschuift naar het zuiden. Treinen kunnen vanaf maandag vanaf andere perrons vertrekken en daarom wordt reizigers geadviseerd voor vertrek de reisplanner te raadplegen op www.ns.nl of m.ns.nl. Reizigers die vertrekken vanaf spoor 6 moeten extra goed opletten; dit perron is namelijk alleen te bereiken via een overpad vanaf perron 3.

Dat er maandag voor het eerst een trein ‘het gebouw’ komt binnenrijden op spoor 8 is voor het project weer een kleine mijlpaal. Het betekent dat perron 3 weer in gebruik wordt genomen. Vanaf deze plek staan reizigers nog dichter op de bouwplaats. Ze hebben er goed zicht op de werkzaamheden in de busterminal waar inmiddels is gestart met de aanleg van de rijbanen.

Eerste metselwerk gereed

Aan de oostkant van het gebouw zijn de metselaars klaar met de eerste gevels en worden de steigers opgebroken. Binnen in het gebouw wordt op steeds meer plaatsen gestart met de afbouw. Bijvoorbeeld in de nieuwe reizigerspassage waar plafonds worden geplaatst. Ook worden in de toekomstige woningen de eerste badkamers betegeld. En in één van de patio’s is ook de eerste boom al geplant.

Nieuwe station

NS, ProRail en de gemeente Breda bouwen in Breda een uniek station. Werken, wonen, winkelen en reizen worden in één gebouw geïntegreerd. Het nieuwe station telt straks zes sporen, drie perrons, een busstation, 22.000 vierkante meter kantoorruimte en 150 woningen. Op het dak komt bovendien een parkeerplaats voor 720 auto’s en in de ondergrondse passage zit 9000 vierkante meter aan winkelruimte. Met al die voorzieningen brengt Breda Centraal mensen bij elkaar in een omgeving die past bij de allure van een hogesnelheidslijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail