Siemens verwerft opdracht automatisering infrastructuur Amsterdamse metro

Vlnr: Léon Soulier, Business Unit Man. Siemens, Peter Dijk, Dir. Dienst Metro en Frank Hagemeier, Dir. Siemens - Foto: Dienst Metro

De Amsterdamse Dienst Metro en Siemens Nederland N.V. hebben een contract getekend voor het integraal realiseren en moderniseren van de automatisering (Centrale Bediening en besturing van Installaties: kortweg CBI) van de Amsterdamse metro infrastructuur, inclusief de nieuwe Noord/Zuidlijn.

Na de realisatie wordt Siemens gedurende 10 jaar verantwoordelijk voor de beschikbaarheid. Het contract omvat automatisering van installaties op de baan en op alle boven- en ondergrondse stations en is van essentieel belang voor de veiligheid van het Amsterdamse metronet. Siemens won de publieke aanbesteding op de beste combinatie van kwaliteit en prijs voorde gehele levensduur (Design,Construct & Maintain). De oplossing van Siemens is gebaseerd op het internationaal ontwikkelde ITCC (International Tunnel Control Centre) en is reeds succesvol toegepast in de de Zwitserse Gottharttunnel en de onlangs opengestelde Waterwolftunnel in Aalsmeer, maar ook in de nog op te leveren Spoortunnel door het centrum van Delft.

Het huidige Amsterdamse net bestaat uit de Oostlijn, Ringlijn, Gaasperplaslijn, Geinlijn en Amstelveenlijn. De aanleg van de nieuwe Noord/Zuidlijn is de aanzet geweest tot een integrale modernisering en verbetering van het gehele net.

Het CBI ondersteunt zowel de reizigers als het personeel van GVB en Dienst Metro, bijvoorbeeld in geval van een calamiteit, zoals brand of een ontruiming. Operators in de verkeerscentrale hebben de mogelijkheid om realtime alle stations te monitoren en op basis hiervan in te grijpen.

Om de operationele betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het metronetwerk te vergroten is er voor gekozen om in het ontwerp een hoge mate van redundantie op te nemen en zo mogelijk single point of failures te voorkomen.

“Het is een prachtige opdracht voor Siemens”, aldus Frank Hagemeier, directeur Mobility & Logistics van Siemens Nederland. “Onze uitgebreide nationale en internationale kennis komt bij dit project goed van pas.”

Om het huidige Amsterdamse metronet zo min mogelijk te verstoren in het operationeel gebruik is volgens Hagemeier een uitgebreide migratiestrategie ontwikkeld en wordt er met alle belangrijke stakeholders gesproken om de implementatie met zo min mogelijk overlast en binnen planning te realiseren.

“Tevens wordt een testopstelling gebouwd en wordt de functionaliteit zowel in decentrale, maar ook op de stations uitvoerig getest.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Siemens Nederland N.V.

Siemens verwerft opdracht automatisering infrastructuur Amsterdamse metro | Infrasite

Siemens verwerft opdracht automatisering infrastructuur Amsterdamse metro

Vlnr: Léon Soulier, Business Unit Man. Siemens, Peter Dijk, Dir. Dienst Metro en Frank Hagemeier, Dir. Siemens - Foto: Dienst Metro

De Amsterdamse Dienst Metro en Siemens Nederland N.V. hebben een contract getekend voor het integraal realiseren en moderniseren van de automatisering (Centrale Bediening en besturing van Installaties: kortweg CBI) van de Amsterdamse metro infrastructuur, inclusief de nieuwe Noord/Zuidlijn.

Na de realisatie wordt Siemens gedurende 10 jaar verantwoordelijk voor de beschikbaarheid. Het contract omvat automatisering van installaties op de baan en op alle boven- en ondergrondse stations en is van essentieel belang voor de veiligheid van het Amsterdamse metronet. Siemens won de publieke aanbesteding op de beste combinatie van kwaliteit en prijs voorde gehele levensduur (Design,Construct & Maintain). De oplossing van Siemens is gebaseerd op het internationaal ontwikkelde ITCC (International Tunnel Control Centre) en is reeds succesvol toegepast in de de Zwitserse Gottharttunnel en de onlangs opengestelde Waterwolftunnel in Aalsmeer, maar ook in de nog op te leveren Spoortunnel door het centrum van Delft.

Het huidige Amsterdamse net bestaat uit de Oostlijn, Ringlijn, Gaasperplaslijn, Geinlijn en Amstelveenlijn. De aanleg van de nieuwe Noord/Zuidlijn is de aanzet geweest tot een integrale modernisering en verbetering van het gehele net.

Het CBI ondersteunt zowel de reizigers als het personeel van GVB en Dienst Metro, bijvoorbeeld in geval van een calamiteit, zoals brand of een ontruiming. Operators in de verkeerscentrale hebben de mogelijkheid om realtime alle stations te monitoren en op basis hiervan in te grijpen.

Om de operationele betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het metronetwerk te vergroten is er voor gekozen om in het ontwerp een hoge mate van redundantie op te nemen en zo mogelijk single point of failures te voorkomen.

“Het is een prachtige opdracht voor Siemens”, aldus Frank Hagemeier, directeur Mobility & Logistics van Siemens Nederland. “Onze uitgebreide nationale en internationale kennis komt bij dit project goed van pas.”

Om het huidige Amsterdamse metronet zo min mogelijk te verstoren in het operationeel gebruik is volgens Hagemeier een uitgebreide migratiestrategie ontwikkeld en wordt er met alle belangrijke stakeholders gesproken om de implementatie met zo min mogelijk overlast en binnen planning te realiseren.

“Tevens wordt een testopstelling gebouwd en wordt de functionaliteit zowel in decentrale, maar ook op de stations uitvoerig getest.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Siemens Nederland N.V.