Betuweroute gaat over op groene stroom

Vanaf 1 januari 2014 rijden treinen op de Betuweroute met groene stroom. Dit zijn de spoorvervoerders overeengekomen via hun gezamenlijke inkoopvereniging CIEBR.

Spoorvervoer staat bekend als een duurzame modaliteit. Vanaf 1 januari 2014 krijgt dit een extra stimulans door het gebruik van groene stroom op de Betuweroute. De spoorvervoerders die gebruik maken van de Betuweroute hebben gezamenlijk windenergie ingekocht. Zij doen dit via de Coöperatieve Inkoopvereniging Elektriciteit Betuweroute (CIEBR). Door het gezamenlijk inkopen van energie bundelen de vervoerders hun krachten en zijn zij in staat om de beste prijs op de Europese markt te bereiken.

Het gebruik van de Betuweroute is de afgelopen jaren flink toegenomen. In 2013 reden ruim 21.000 treinen over de Betuweroute, hetgeen overeenkomt met ruim 1 miljoen vrachtwagens per jaar. Bijna 80% van de treinen op de Betuweroute rijdt met een elektrische locomotief. Het totale energieverbruik op de Betuweroute wordt voor 2014 ingeschat op zo’n 60.000 Mwh. Dit is te vergelijken met het jaarlijkse energieverbruik van circa 17.000 huishoudens.

De spoorvervoerders hebben de afgelopen jaren aanzienlijk geïnvesteerd in elektrische locomotieven die geschikt zijn voor het hogere voltage op de Betuweroute (25 kV). Elektrische locomotieven hebben meer trekkracht dan diesellocomotieven en kunnen daardoor zwaardere treinen rijden. De energie efficiency van elektrische locomotieven vertaalt zich ook in een lagere CO2 uitstoot. Deze bedraagt nu ongeveer 1/6 van de uitstoot van een vrachtwagen. Door de inzet van groene stroom wordt de CO2 uitstoot in 2014 dus nog lager.

Om zeker te zijn dat groene stroom wordt geleverd zijn zogeheten Garanties van Oorsprong afgegeven. Dit zijn certificaten die aantonen dat elektriciteit afkomstig is van windkracht, waterkracht, zonnekracht of biomassa. De certificaten voor de Betuweroute zijn aan CIEBR verstrekt voor de jaren 2014 en 2015. CIEBR heeft hiervoor gebruik gemaakt van Hellemans energy consultancy. De garanties zijn specifiek uitgegeven voor de productie van windenergie.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Keyrail

Betuweroute gaat over op groene stroom | Infrasite

Betuweroute gaat over op groene stroom

Vanaf 1 januari 2014 rijden treinen op de Betuweroute met groene stroom. Dit zijn de spoorvervoerders overeengekomen via hun gezamenlijke inkoopvereniging CIEBR.

Spoorvervoer staat bekend als een duurzame modaliteit. Vanaf 1 januari 2014 krijgt dit een extra stimulans door het gebruik van groene stroom op de Betuweroute. De spoorvervoerders die gebruik maken van de Betuweroute hebben gezamenlijk windenergie ingekocht. Zij doen dit via de Coöperatieve Inkoopvereniging Elektriciteit Betuweroute (CIEBR). Door het gezamenlijk inkopen van energie bundelen de vervoerders hun krachten en zijn zij in staat om de beste prijs op de Europese markt te bereiken.

Het gebruik van de Betuweroute is de afgelopen jaren flink toegenomen. In 2013 reden ruim 21.000 treinen over de Betuweroute, hetgeen overeenkomt met ruim 1 miljoen vrachtwagens per jaar. Bijna 80% van de treinen op de Betuweroute rijdt met een elektrische locomotief. Het totale energieverbruik op de Betuweroute wordt voor 2014 ingeschat op zo’n 60.000 Mwh. Dit is te vergelijken met het jaarlijkse energieverbruik van circa 17.000 huishoudens.

De spoorvervoerders hebben de afgelopen jaren aanzienlijk geïnvesteerd in elektrische locomotieven die geschikt zijn voor het hogere voltage op de Betuweroute (25 kV). Elektrische locomotieven hebben meer trekkracht dan diesellocomotieven en kunnen daardoor zwaardere treinen rijden. De energie efficiency van elektrische locomotieven vertaalt zich ook in een lagere CO2 uitstoot. Deze bedraagt nu ongeveer 1/6 van de uitstoot van een vrachtwagen. Door de inzet van groene stroom wordt de CO2 uitstoot in 2014 dus nog lager.

Om zeker te zijn dat groene stroom wordt geleverd zijn zogeheten Garanties van Oorsprong afgegeven. Dit zijn certificaten die aantonen dat elektriciteit afkomstig is van windkracht, waterkracht, zonnekracht of biomassa. De certificaten voor de Betuweroute zijn aan CIEBR verstrekt voor de jaren 2014 en 2015. CIEBR heeft hiervoor gebruik gemaakt van Hellemans energy consultancy. De garanties zijn specifiek uitgegeven voor de productie van windenergie.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Keyrail