ProRail dimt lampen op rustig perron

openbare verlichting armatuur armaturen lantaarnpaal

Spoorbeheerder ProRail gaat bij wijze van proef de lampen op rustige delen van perrons dimmen tot veertig procent. Bewegingssensoren zorgen dat ze wel voluit branden als er reizigers zijn. Verwachting is dat het een halvering van het energieverbruik voor verlichting oplevert.

De proef start vandaag op station Beilen en wordt komende weken uitgebreid met de stations Hoogeveen en Meppel. NS participeert in de proef op station Beilen op het P+R-terrein. De gebruikte dimmers kunnen ook de traditionele verlichting aansturen, waardoor de methode op deze locaties al kan worden toegepast zonder de lampen te hoeven vernieuwen.

Sensoren

Bij elke lamp komt een sensor die beweging registreert tot op twintig meter afstand. Op basis daarvan gaat het licht dan op volle sterkte branden. Ook de twee lampen er omheen blijven dan op volle sterkte branden. Als het weer rustig is, wordt het licht weer gedimd. Zeker in de avonduren wordt een deel van de soms meer dan vierhonderd meter lange perrons niet gebruikt. Het licht hoeft er dan ook niet honderd procent aan, zo is de gedachte.

Effect

Tijdens de proefperiode die een jaar zal duren, wordt niet alleen de besparing geregistreerd. Ook wordt nauwgezet gevolgd hoe reizigers de aanpassing beleven. Het mag niet ten koste gaan van het comfort en gevoel van veiligheid op de stations. Uiteindelijk kan het voor deze drie stations 17.600 kg CO2 besparen per jaar, genoeg voor het jaarverbruik van twee huishoudens. De kosten voor de apparatuur kunnen dan mogelijk in zeven jaar worden terugverdiend.

Bewezen

ProRail krijgt soms van omwonenden de vraag of de verlichting op stations ook uit kan. Ze vinden het lichtvervuiling. Mogelijk dat de gedimde verlichting hierin een bijdrage kan leveren. De techniek voor het dimmen is afkomstig van het bedrijf Tvilight uit Groningen dat er inmiddels ervaring mee heeft opgedaan op parkeerterreinen en openbare wegen in diverse plaatsen. Het is voor het eerst dat het op stations wordt toegepast.

Duurzaamheid

Voor ProRail is duurzaamheid een belangrijk doel, naast doelen als een meer betrouwbaar en veilig spoor, efficiënter werken en met oog voor de omgeving. De spoorbeheerder zoekt daarbij naar win-win toepassingen waarbij er zowel een verbetering voor duurzaamheid wordt bereikt als bijvoorbeeld voor de kosten. Voordeel van de apparatuur in deze proef is dat er al energie kan worden bespaard, zonder meteen alle verlichting te hoeven vervangen. Daarnaast streeft ProRail bij nieuwbouw en vervanging ook naar het toepassen van verlichting die van zichzelf al energiezuiniger is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail dimt lampen op rustig perron | Infrasite

ProRail dimt lampen op rustig perron

openbare verlichting armatuur armaturen lantaarnpaal

Spoorbeheerder ProRail gaat bij wijze van proef de lampen op rustige delen van perrons dimmen tot veertig procent. Bewegingssensoren zorgen dat ze wel voluit branden als er reizigers zijn. Verwachting is dat het een halvering van het energieverbruik voor verlichting oplevert.

De proef start vandaag op station Beilen en wordt komende weken uitgebreid met de stations Hoogeveen en Meppel. NS participeert in de proef op station Beilen op het P+R-terrein. De gebruikte dimmers kunnen ook de traditionele verlichting aansturen, waardoor de methode op deze locaties al kan worden toegepast zonder de lampen te hoeven vernieuwen.

Sensoren

Bij elke lamp komt een sensor die beweging registreert tot op twintig meter afstand. Op basis daarvan gaat het licht dan op volle sterkte branden. Ook de twee lampen er omheen blijven dan op volle sterkte branden. Als het weer rustig is, wordt het licht weer gedimd. Zeker in de avonduren wordt een deel van de soms meer dan vierhonderd meter lange perrons niet gebruikt. Het licht hoeft er dan ook niet honderd procent aan, zo is de gedachte.

Effect

Tijdens de proefperiode die een jaar zal duren, wordt niet alleen de besparing geregistreerd. Ook wordt nauwgezet gevolgd hoe reizigers de aanpassing beleven. Het mag niet ten koste gaan van het comfort en gevoel van veiligheid op de stations. Uiteindelijk kan het voor deze drie stations 17.600 kg CO2 besparen per jaar, genoeg voor het jaarverbruik van twee huishoudens. De kosten voor de apparatuur kunnen dan mogelijk in zeven jaar worden terugverdiend.

Bewezen

ProRail krijgt soms van omwonenden de vraag of de verlichting op stations ook uit kan. Ze vinden het lichtvervuiling. Mogelijk dat de gedimde verlichting hierin een bijdrage kan leveren. De techniek voor het dimmen is afkomstig van het bedrijf Tvilight uit Groningen dat er inmiddels ervaring mee heeft opgedaan op parkeerterreinen en openbare wegen in diverse plaatsen. Het is voor het eerst dat het op stations wordt toegepast.

Duurzaamheid

Voor ProRail is duurzaamheid een belangrijk doel, naast doelen als een meer betrouwbaar en veilig spoor, efficiënter werken en met oog voor de omgeving. De spoorbeheerder zoekt daarbij naar win-win toepassingen waarbij er zowel een verbetering voor duurzaamheid wordt bereikt als bijvoorbeeld voor de kosten. Voordeel van de apparatuur in deze proef is dat er al energie kan worden bespaard, zonder meteen alle verlichting te hoeven vervangen. Daarnaast streeft ProRail bij nieuwbouw en vervanging ook naar het toepassen van verlichting die van zichzelf al energiezuiniger is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail