Drieslag met onderdoorgangen in Friesland

Foto: Ivo Ketelaar

Spoorbeheerder ProRail zet samen met aannemerscombinatie Grutte Fier dit weekeinde drie onderdoorgangen tegelijk op hun plek in Friesland. Voor de bouw van de nieuwe rondweg Haak om Leeuwarden en de Westelijkse invalsweg zijn er drie nieuwe kruisingen nodig voor weg en spoor. Voor het publiek zijn kijklocaties ingericht.

De onderdoorgangen komen in het spoortraject Leeuwarden-Harlingen Haven. Er is daar daarom drie dagen geen treinverkeer. Arriva zet bussen in. Vandaag wordt het spoor weggehaald en de grond afgegraven. Vanaf morgen worden de reeds voorgebouwde tunneldelen op hun plek geschoven. Maandagochtend is het spoor teruggebouwd en kunnen de treinen weer rijden.

Methode

Er worden bij het schuiven twee verschillende methodes gebruikt. De ene tunnelbak wordt met een speciale schuifbaan en hydraulische vijzels geduwd als compleet geheel van 1,9 miljoen kilo. De andere onderdoorgangen worden in delen met een combinatie van hijswerk en schuiven op hun plek gebracht.

Rondweg

Het werk maakt onderdeel uit van de bouw van een nieuwe rondweg rond Leeuwarden. Voor dit deel is de provincie Friesland opdrachtgever. Het werk gebeurt onder de noemer Leeuwarden Vrij-baan. Vanwege de spoorkruisingen werkt ProRail ook mee aan het project. Reizigers en automobilisten kruisen elkaar straks op circa twee kilometer buiten het station van Leeuwarden.

Kijken

Voor wie in de gelegenheid is, vanaf vandaag tot en met zondag kan het werk van dichtbij gevolgd worden ter plekke. Ook zijn er drie webcams via de website www.Vrij-baan.nl.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Drieslag met onderdoorgangen in Friesland | Infrasite

Drieslag met onderdoorgangen in Friesland

Foto: Ivo Ketelaar

Spoorbeheerder ProRail zet samen met aannemerscombinatie Grutte Fier dit weekeinde drie onderdoorgangen tegelijk op hun plek in Friesland. Voor de bouw van de nieuwe rondweg Haak om Leeuwarden en de Westelijkse invalsweg zijn er drie nieuwe kruisingen nodig voor weg en spoor. Voor het publiek zijn kijklocaties ingericht.

De onderdoorgangen komen in het spoortraject Leeuwarden-Harlingen Haven. Er is daar daarom drie dagen geen treinverkeer. Arriva zet bussen in. Vandaag wordt het spoor weggehaald en de grond afgegraven. Vanaf morgen worden de reeds voorgebouwde tunneldelen op hun plek geschoven. Maandagochtend is het spoor teruggebouwd en kunnen de treinen weer rijden.

Methode

Er worden bij het schuiven twee verschillende methodes gebruikt. De ene tunnelbak wordt met een speciale schuifbaan en hydraulische vijzels geduwd als compleet geheel van 1,9 miljoen kilo. De andere onderdoorgangen worden in delen met een combinatie van hijswerk en schuiven op hun plek gebracht.

Rondweg

Het werk maakt onderdeel uit van de bouw van een nieuwe rondweg rond Leeuwarden. Voor dit deel is de provincie Friesland opdrachtgever. Het werk gebeurt onder de noemer Leeuwarden Vrij-baan. Vanwege de spoorkruisingen werkt ProRail ook mee aan het project. Reizigers en automobilisten kruisen elkaar straks op circa twee kilometer buiten het station van Leeuwarden.

Kijken

Voor wie in de gelegenheid is, vanaf vandaag tot en met zondag kan het werk van dichtbij gevolgd worden ter plekke. Ook zijn er drie webcams via de website www.Vrij-baan.nl.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail