Herfstwerk aan spoor afgerond

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail heeft de grootscheepse herfstwerkzaamheden aan het spoor maandagochtend op tijd afgerond. Op vier belangrijke trajecten rijden de treinen weer volgens de dienstregeling, juist daar waar de herfstvakantie is afgelopen. Reizigers kunnen weer gewoon met de trein naar school of werk. Het traject Leeuwarden – Heerenveen komt op 25 oktober nog aan bod. ProRail realiseert zich dat reizigers last hebben ondervonden, maar moet de werkzaamheden uitvoeren om de betrouwbaarheid van het spoor te vergroten.

Werkzaamheden per traject

Op het traject Gouda – Alphen aan de Rijn is zes kilometer nieuw, geluidsarm spoor aangelegd en zijn bovenleidingen en wissels vernieuwd. Bij Hoofddorp is een nieuw keerspoor gebouwd ter verbetering van het treinverkeer naar Schiphol. Op het traject Nijmegen – Arnhem is gewerkt aan het station Nijmegen Lent en aan twee tunnels onder het spoor. En bij Helmond, op het traject Eindhoven – venlo, is ook een nieuwe tunnel gebouwd. Er is op een aantal plekken tegelijkertijd gewerkt, maar wel verspreid over het land. Op het traject Leeuwarden – Heerenveen vernieuwt ProRail vanaf 25 oktober a.s. spoor, wissels en overwegen.

Waarom werkzaamheden in de herfstvakantie?

ProRail plant de werkzaamheden ver van te voren, in goed overleg met de vervoerders. Tijdens vakantieperiodes zijn er beduidend minder treinreizigers dan op een gemiddelde werkdag. Vervoerders meten dit nauwkeurig om niet voor verrassingen te komen staan. Het is dus een bewuste keuze om werkzaamheden tijdens de vakantie te plannen: dan hebben minder mensen er last van. Een keuze voor het minst kwade.

Als ProRail werkzaamheden uitvoert en het spoor daarvoor buiten dienst moet stellen, worden zoveel mogelijk werkzaamheden tegelijk opgepakt, om de reizigers niet nog vaker te hoeven lastig vallen.

Last voor de reiziger

ProRail weet dat reizigers last hebben van de werkzaamheden en dat zij het als onplezierig of hinderlijk ervaren. Toch moet het werk gebeuren. Het is nodig om het spoor robuuster te maken en de betrouwbaarheid te vergroten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Herfstwerk aan spoor afgerond | Infrasite

Herfstwerk aan spoor afgerond

Foto: Ivo Ketelaar

ProRail heeft de grootscheepse herfstwerkzaamheden aan het spoor maandagochtend op tijd afgerond. Op vier belangrijke trajecten rijden de treinen weer volgens de dienstregeling, juist daar waar de herfstvakantie is afgelopen. Reizigers kunnen weer gewoon met de trein naar school of werk. Het traject Leeuwarden – Heerenveen komt op 25 oktober nog aan bod. ProRail realiseert zich dat reizigers last hebben ondervonden, maar moet de werkzaamheden uitvoeren om de betrouwbaarheid van het spoor te vergroten.

Werkzaamheden per traject

Op het traject Gouda – Alphen aan de Rijn is zes kilometer nieuw, geluidsarm spoor aangelegd en zijn bovenleidingen en wissels vernieuwd. Bij Hoofddorp is een nieuw keerspoor gebouwd ter verbetering van het treinverkeer naar Schiphol. Op het traject Nijmegen – Arnhem is gewerkt aan het station Nijmegen Lent en aan twee tunnels onder het spoor. En bij Helmond, op het traject Eindhoven – venlo, is ook een nieuwe tunnel gebouwd. Er is op een aantal plekken tegelijkertijd gewerkt, maar wel verspreid over het land. Op het traject Leeuwarden – Heerenveen vernieuwt ProRail vanaf 25 oktober a.s. spoor, wissels en overwegen.

Waarom werkzaamheden in de herfstvakantie?

ProRail plant de werkzaamheden ver van te voren, in goed overleg met de vervoerders. Tijdens vakantieperiodes zijn er beduidend minder treinreizigers dan op een gemiddelde werkdag. Vervoerders meten dit nauwkeurig om niet voor verrassingen te komen staan. Het is dus een bewuste keuze om werkzaamheden tijdens de vakantie te plannen: dan hebben minder mensen er last van. Een keuze voor het minst kwade.

Als ProRail werkzaamheden uitvoert en het spoor daarvoor buiten dienst moet stellen, worden zoveel mogelijk werkzaamheden tegelijk opgepakt, om de reizigers niet nog vaker te hoeven lastig vallen.

Last voor de reiziger

ProRail weet dat reizigers last hebben van de werkzaamheden en dat zij het als onplezierig of hinderlijk ervaren. Toch moet het werk gebeuren. Het is nodig om het spoor robuuster te maken en de betrouwbaarheid te vergroten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail