Bouw station Maastricht-Noord van start

Prorail is deze week gestart met de bouw van het nieuwe station Maastricht-Noord. Het station wordt gebouwd in opdracht van de Provincie Limburg en is naar verwachting eind dit jaar klaar. Het nieuwe station is onderdeel van de nieuwe Park + Ride voorziening in Maastricht-Noord. Forensen en bezoekers kunnen straks hier hun auto parkeren en dan met de trein of een pendelbus doorreizen naar het centrum of hun werkplek.

Het toekomstige station wordt gebouwd ter hoogte van de Meerssenerweg en Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven. Bouwbedrijf BAM Civiel BV bouwt hier twee perrons met een lengte van elk 120 meter. Verder krijgt het station vijf fietskluizen en een onbewaakte fietsenstalling met plek voor 125 fietsen. Een deel van de bouwwerkzaamheden kan alleen plaatsvinden wanneer er geen treinverkeer is. Dat gebeurt voor het eerst in het weekeinde van 25 en26 februari. Er worden dan damwanden en heipalen in de grond geslagen.

Bereikbaarheid nieuw station

Om het station bereikbaar te maken, komt er een onderdoorgang onder het spoor voor voetgangers en fietsers. Dit zorgt tegelijkertijd voor een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Beatrixhaven en de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Met behulp van een lift wordt het perron dat tussen de sporen ligt toegankelijk gemaakt voor minder validen. Het andere perron krijgt een hellingbaan. Station Noord is straks rechtstreeks te bereiken via een aparte verbindingsweg vanaf de A2 en de A79. De onderdoorgang, liften en hellingbaan worden ook door ProRail gebouwd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Bouw station Maastricht-Noord van start | Infrasite

Bouw station Maastricht-Noord van start

Prorail is deze week gestart met de bouw van het nieuwe station Maastricht-Noord. Het station wordt gebouwd in opdracht van de Provincie Limburg en is naar verwachting eind dit jaar klaar. Het nieuwe station is onderdeel van de nieuwe Park + Ride voorziening in Maastricht-Noord. Forensen en bezoekers kunnen straks hier hun auto parkeren en dan met de trein of een pendelbus doorreizen naar het centrum of hun werkplek.

Het toekomstige station wordt gebouwd ter hoogte van de Meerssenerweg en Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven. Bouwbedrijf BAM Civiel BV bouwt hier twee perrons met een lengte van elk 120 meter. Verder krijgt het station vijf fietskluizen en een onbewaakte fietsenstalling met plek voor 125 fietsen. Een deel van de bouwwerkzaamheden kan alleen plaatsvinden wanneer er geen treinverkeer is. Dat gebeurt voor het eerst in het weekeinde van 25 en26 februari. Er worden dan damwanden en heipalen in de grond geslagen.

Bereikbaarheid nieuw station

Om het station bereikbaar te maken, komt er een onderdoorgang onder het spoor voor voetgangers en fietsers. Dit zorgt tegelijkertijd voor een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Beatrixhaven en de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Met behulp van een lift wordt het perron dat tussen de sporen ligt toegankelijk gemaakt voor minder validen. Het andere perron krijgt een hellingbaan. Station Noord is straks rechtstreeks te bereiken via een aparte verbindingsweg vanaf de A2 en de A79. De onderdoorgang, liften en hellingbaan worden ook door ProRail gebouwd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail