Rotterdam Centraal bereikt vandaag hoogtepunt

Vandaag hijst wethouder Jeannette Baljeu samen met bestuurders van ProRail, NS, Stadsregio en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de vlag ter gelegenheid van het bereiken van het hoogste punt van de nieuwe stationshal van Rotterdam Centraal. Ze is trots op het bereikte punt: “De vorm van het nieuwe station wordt nu duidelijk zichtbaar. Een echte blikvanger als stadsentree dat past bij een wereldstad als Rotterdam.”

Stalen casco

In maart 2011 is gestart met de bouw van de stalen constructie van de stationshal. Om de stalen dakdelen op hun plaats te krijgen is onder andere gebruik gemaakt van de hoogste mobiele kraan van Europa. Het dak is opgebouwd uit 8 delen en in totaal is ruim 3.000 ton staal gebruikt. Het zesde dakdeel vormt het hoogste punt. Dat moment is nu aangebroken. Hierna volgt de bouw van de oostelijke zijvleugel, gevolgd door het plaatsen van de gevels, het zetten van het glas en het aanbrengen van de dakbeplating. In het voorjaar van 2012 is het casco van de stationshal gereed.

OV terminal

Ook het sporendeel vordert goed. Projectleider Eric van der Meer: "De nieuwe sporenkap reikte deze zomer tot halverwege de sporen. Op dit moment werken we aan een bouwronde die tot eind januari 2012 duurt. In deze ronde wordt gewerkt aan de perrons en sporen, het dak van het station en de reizigerstunnel. De nieuwe reizigerspassage zal in september in gebruik worden genomen. In 2013 is de OV terminal klaar en staat er een comfortabele en lichte openbaar vervoer terminal. Het Rotterdamse station is dan, net zoals andere grote stations die we in Nederland aan het verbouwen zijn, klaar is voor de toekomst."

Stationshal

De nieuwe stationshal wordt straks ruim en transparant en geeft via een grote glazen pui direct uitzicht op de stad. De hal biedt ruimte aan toegang tot metro, RandstadRail en de ondergrondse fietsenstalling. In noordelijke richting loopt de hal vloeiend over in de brede reizigerspassage onder de sporen en geeft een lichte ruime doorkijk tot aan de Provenierswijk en de tussenliggende vertrekkende en aankomende treinen.

Feiten en cijfers

• Hoogste punt: 30 meter

• Oppervlakte hal: 4.700m2

• 4.000m2 kantoorruimte

• 3.000 ton staal

• 110.000 reizigers per dag in de huidige situatie

• 320.000 reizigers per dag in 2025

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail