Zwaarste kraan van Europa in actie op Den Haag Centraal

In het weekend van 19 en 20 november plaatst ProRail in opdracht van de gemeente voor de verbouwing van Den Haag Centraal een torenkraan in de stationshal. De zwaarste mobiele kraan van Europa bouwt deze torenkraan op. De torenkraan blijft anderhalf jaar in de hal staan en wordt gebruikt voor de bouw van de nieuwe OV-terminal. Alleen in het weekend, tijdens het plaatsen van deze torenkraan, is de stationshal afgesloten. Het treinverkeer blijft normaal rijden.

Nieuw dak

Den Haag Centraal krijgt de komende jaren een compleet nieuw stationsgebouw waar al het openbaar vervoer bij elkaar komt. Het dak van de hal wordt gemaakt van glas en wordt bijna twee keer zo hoog als nu. Het nieuwe station is nodig omdat er steeds meer mensen gebruik maken van het station. Er komen nu al iedere dag meer dan 190.000 reizigers.

Spectaculaire handeling

Het plaatsen van de torenkraan is een spectaculaire handeling. Vanaf vrijdagavond 18 november zal de mobiele kraan de delen van de torenkraan over flatgebouw Stichthage heenhijsen. Het hoogtepunt van deze werkzaamheden is het inhijsen van de giek van de torenkraan. Deze giek is 74 meter lang en zal in één geheel over het flatgebouw heen gehesen worden. Dit vindt naar verwachting plaats op zondag 20 november tussen 10.00 en 15.00 uur. Via twitter (@DHNCentraal) worden mensen op de hoogte gehouden van het tijdstip. Publiek is van harte welkom om de werkzaamheden te komen bekijken. Zij krijgen koffie of thee en door Zwarte Pieten worden pepernoten uitgedeeld.

Samenwerking

De OV-terminal maakt onderdeel uit van de vernieuwing van het stationsgebied van Den Haag Centraal waaraan samengewerkt wordt onder de naam ‘Den Haag Nieuw Centraal’. De gemeente Den Haag is opdrachtgever voor de bouw van de nieuwe OV-terminal. ProRail is verantwoordelijk voor de bouw. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Strukton. In de uitvoering werkt ProRail nauw samen met NS, RET en HTM. Het project wordt mede mogelijk gemaakt met subsidie van het ministerie van Infrastructuur & Milieu. ProRail werkt overigens op meerdere plaatsen in Nederland aan de verbouw van stations om klaar te zijn voor te toekomst en om het reizen met de trein prettiger te maken.

Lokale Haagse informatie: Voorzieningen

Tijdens het plaatsen van de torenkraan is de stationshal om veiligheidsredenen afgesloten. Ook de winkels en loketten zijn dicht, evenals de fietsenstalling onder het station en de fietsenstalling op het Koningin Julianaplein. De fietsenflat in de Rijnstraat blijft wel geopend. De treinen zijn bereikbaar via de zij-ingang aan de Rijnstraat en het Anna van Buerenplein. Hier zijn ook kaartautomaten. De trams vertrekkend van het tramplatform (lijn 2 en 6 en RR 3 en 4) rijden niet. Vervangend vervoer vertrekt vanaf het busplatform. Ter plaatse zijn servicemedewerkers aanwezig om reizigers op weg te helpen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail