Overwegen Cuijk, Boxmeer en Tegelen minder lang dicht

ProRail neemt maatregelen waardoor vier overwegen in Cuijk, Boxmeer en Tegelen vanaf volgend voorjaar minder lang dicht liggen. Weggebruikers winnen een halve tot anderhalve minuut wachttijd. De overwegen liggen allemaal in de buurt van een station. Hierdoor liggen ze vaak lang dicht in afwachting van treinen die eerst nog moeten stoppen om reizigers in- en uit te laten stappen.

Het gaat om de Mauritsstraat in Tegelen, de Beerseweg in Cuijk en de St Anthonusweg en de Floralaan in Boxmeer. Om mogelijk te maken dat deze overwegen minder lang dicht liggen, worden er verschillende aanpassingen gedaan. De werkzaamheden hiervoor starten dit najaar en duren tot april 2012.

Gemeenten verheugd

De Cuijkse wethouder Gerard Stoffels is verheugd met de sterk verkorte wachttijden: ‘’Wij zijn uitermate blij met de manier waarop Prorail het initiatief van de Cuijkse gemeenteraad heeft opgepakt. Het gaat om een aanzienlijke verkorting van de wachttijd en dat betekent minder ergernis bij de wachtenden en vooral een veiligere spoorwegovergang. En juist dat laatste was de aanleiding voor ons om met ProRail om tafel te gaan. Een mooi resultaat!’’

Ook Erik Ronnes, wethouder verkeer van de gemeente Boxmeer is verheugd: “De spoorwegovergang in Boxmeer blijft een kritiek punt in de verkeersdoorstroming op de Spoorstraat. Elke seconde verbetering betekent winst. Dus wij juichen de maatregelen die door ProRail worden genomen erg toe. De verwachting is dat de wachttijden bij de spoorwegovergang Spoorstraat en Floralaan zullen afnemen"

Mauritsstraat Tegelen

De Mauritsstraat in Tegelen ligt gemiddeld 2,5 minuut dicht. Deze overweg sluit al op het moment dat de trein richting Venlo het station nadert. Pas na het in en uit stappen passeert de trein de overweg. ProRail gaat het punt waarop de overweg wordt geactiveerd verplaatsen tot voorbij het station. De wachttijd wordt zodoende verkort met 1 tot 1,5 minuut.

Sint Anthonisweg en Florlaan Boxmeer

De overwegen op de Sint Anthonisweg en Floralaan in Boxmeer liggen gemiddeld 1,5 minuut dicht en sluiten op het moment dat de trein uit Venlo richting Nijmegen het station nadert. Door het toevoegen van een zogeheten stop-doorschakeling kan de wachttijd worden verkort. Ook wordt het punt waarop de Floralaan wordt geactiveerd verlegd naar achter het station. De wachttijd voor beide overwegen wordt zodoende verkort met ongeveer een 0,5 minuut.

Beerseweg Cuijk

De overweg Beersweg ligt gemiddeld 3 minuten dicht. De overweg sluit al op het moment dat de trein uit Venlo richting Nijmegen het station nadert. Door het toevoegen van een stop-doorschakeling kan de wachttijd met 1,5 tot 2 minuten worden teruggebracht.

Programma Veiligheid Verbeteren Overwegen

De maatregelen die ProRail neemt om de zogeheten dichtligtijden op de Maaslijn terug te dringen worden gefinancierd uit het vervolg op het programma veiligheid verbeteren overwegen. Dit wordt gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en heeft als doel de bestaande veiligheidssituatie op overwegen te verbeteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Overwegen Cuijk, Boxmeer en Tegelen minder lang dicht | Infrasite

Overwegen Cuijk, Boxmeer en Tegelen minder lang dicht

ProRail neemt maatregelen waardoor vier overwegen in Cuijk, Boxmeer en Tegelen vanaf volgend voorjaar minder lang dicht liggen. Weggebruikers winnen een halve tot anderhalve minuut wachttijd. De overwegen liggen allemaal in de buurt van een station. Hierdoor liggen ze vaak lang dicht in afwachting van treinen die eerst nog moeten stoppen om reizigers in- en uit te laten stappen.

Het gaat om de Mauritsstraat in Tegelen, de Beerseweg in Cuijk en de St Anthonusweg en de Floralaan in Boxmeer. Om mogelijk te maken dat deze overwegen minder lang dicht liggen, worden er verschillende aanpassingen gedaan. De werkzaamheden hiervoor starten dit najaar en duren tot april 2012.

Gemeenten verheugd

De Cuijkse wethouder Gerard Stoffels is verheugd met de sterk verkorte wachttijden: ‘’Wij zijn uitermate blij met de manier waarop Prorail het initiatief van de Cuijkse gemeenteraad heeft opgepakt. Het gaat om een aanzienlijke verkorting van de wachttijd en dat betekent minder ergernis bij de wachtenden en vooral een veiligere spoorwegovergang. En juist dat laatste was de aanleiding voor ons om met ProRail om tafel te gaan. Een mooi resultaat!’’

Ook Erik Ronnes, wethouder verkeer van de gemeente Boxmeer is verheugd: “De spoorwegovergang in Boxmeer blijft een kritiek punt in de verkeersdoorstroming op de Spoorstraat. Elke seconde verbetering betekent winst. Dus wij juichen de maatregelen die door ProRail worden genomen erg toe. De verwachting is dat de wachttijden bij de spoorwegovergang Spoorstraat en Floralaan zullen afnemen"

Mauritsstraat Tegelen

De Mauritsstraat in Tegelen ligt gemiddeld 2,5 minuut dicht. Deze overweg sluit al op het moment dat de trein richting Venlo het station nadert. Pas na het in en uit stappen passeert de trein de overweg. ProRail gaat het punt waarop de overweg wordt geactiveerd verplaatsen tot voorbij het station. De wachttijd wordt zodoende verkort met 1 tot 1,5 minuut.

Sint Anthonisweg en Florlaan Boxmeer

De overwegen op de Sint Anthonisweg en Floralaan in Boxmeer liggen gemiddeld 1,5 minuut dicht en sluiten op het moment dat de trein uit Venlo richting Nijmegen het station nadert. Door het toevoegen van een zogeheten stop-doorschakeling kan de wachttijd worden verkort. Ook wordt het punt waarop de Floralaan wordt geactiveerd verlegd naar achter het station. De wachttijd voor beide overwegen wordt zodoende verkort met ongeveer een 0,5 minuut.

Beerseweg Cuijk

De overweg Beersweg ligt gemiddeld 3 minuten dicht. De overweg sluit al op het moment dat de trein uit Venlo richting Nijmegen het station nadert. Door het toevoegen van een stop-doorschakeling kan de wachttijd met 1,5 tot 2 minuten worden teruggebracht.

Programma Veiligheid Verbeteren Overwegen

De maatregelen die ProRail neemt om de zogeheten dichtligtijden op de Maaslijn terug te dringen worden gefinancierd uit het vervolg op het programma veiligheid verbeteren overwegen. Dit wordt gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en heeft als doel de bestaande veiligheidssituatie op overwegen te verbeteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail