Dienstregeling 2012: meer keuze voor de klant

• Meer reismogelijkheden en betere aansluiting op OV-netwerken in westelijke Randstad

• Volledige ingebruikname hogesnelheidslijn

• Meer aanbod leidt tot verwachte reizigersgroei van 2%

De nieuwe dienstregeling van NS voor 2012 biedt onze klant én snellere verbindingen én uitbreiding van het stadsgewestelijk en interregionaal vervoer in de westelijke Randstad. Dit wordt mogelijk door een groei naar volledige ingebruikname van de hogesnelheidslijn. Omdat meer treinen via de hogesnelheidslijn gaan rijden wordt de dienstregeling tussen Rotterdam-Den Haag-Leiden-Haarlem/Schiphol-Amsterdam aangepast. Dat biedt NS de mogelijkheid om het stadsgewestelijk en interregionaal vervoer in deze westelijke Randstad te versterken en uit te breiden met nieuwe verbindingen. Zo gaat er ieder half uur een nieuwe Intercity rijden tussen Den Haag Centraal – Leiden – Schiphol – Amsterdam Zuid WTC – Almere en Lelystad. Tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt vanaf december ieder kwartier een Intercity via Den Haag – Leiden – Haarlem. Deze Intercity’s stoppen op alle regionaal belangrijke stations in de Randstad. Hierdoor kunnen reizigers vaker overstappen op metro, RandstadRail, trams en bussen op onder andere Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum, Delft, Den Haag Laan van NOI en Amsterdam Sloterdijk. De treinen van NS leveren zo een bijdrage aan de verdere ontwikkeling van het regionaal openbaar vervoer. Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal wordt in de spitsuren de frequentie van de Sprinters verhoogd van 2 naar 4 per uur.

Zodra de IC Brussel (Beneluxtrein) wordt vervangen door Fyra die via de hogesnelheidslijn naar Brussel gaat rijden, is NS in staat ieder half uur een rechtstreekse Intercity van en naar Zeeland te rijden. Op verzoek van de provincie Zeeland is besloten dat de Intercity’s stoppen op alle stations tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. Hierdoor ontstaat weliswaar een reistijdverlenging maar kunnen klanten voortaan om het half uur, zonder overstap, tussen Zeeland en de Randstad reizen.

NS Hispeed breidt de dienstregeling op de hogesnelheidslijn stapsgewijs uit. De reiziger kan snel en vaker met Fyra reizen tussen Amsterdam-Schiphol en Rotterdam en Fyra zal via de hogesnelheidslijn naar Brussel kunnen rijden. Fyra rijdt dan in 1uur en 46 minuten naar Brussel, waar dit nu nog 2 uur en 54 minuten is, een reistijdwinst van meer dan een uur. De verwachting is dat veel reizigers Fyra zullen kiezen door de aanzienlijk kortere reistijden en verhoogde frequentie. Fyra rijdt nu al twee maal per uur van Amsterdam naar Breda, waarmee Brabant is verzekerd van een snelle verbinding met Rotterdam, Schiphol en Amsterdam. Totdat de frequentie van Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam is verdubbeld, blijven directe Intercity’s Amsterdam – Schiphol – Rotterdam via Den Haag rijden.

Deze dienstregeling vormt het sluitstuk van veranderingen en verbeteringen die in 2007 zijn gestart. Sindsdien rijden de treinen op steeds meer trajecten om het kwartier of vaker en is de dienstregeling verder geoptimaliseerd. Grote groepen klanten hebben snellere reismogelijkheden gekregen. Deze uitbreiding heeft geleid tot een stevige reizigersgroei. Verder is de punctualiteit verbeterd en is de tevredenheid van klanten toegenomen.

Voor 2013 verdere verbeteringen in het verschiet

Het eind 2012 gereed komen van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle biedt dan de langverwachte mogelijkheid om de service voor onze klanten die reizen tussen de Randstad en Noord-Nederland een impuls te geven met meer treinen per uur. In 2013 en de daaropvolgende jaren zullen reizigers daar van kunnen profiteren.

Enkele belangrijke ontwikkelingen in 2012 op een rijtje:

Nieuwe verbindingen:

• Intercity Den Haag Centraal – Schiphol –Amsterdam Zuid – Lelystad Centrum (2x p/u)

• Intercity Vlissingen – Haarlem (i.p.v. Schiphol) – Amsterdam Centraal (2x p/u)

Nieuwe kwartierdiensten:

• Dordrecht – Haarlem – Amsterdam. 4x p/u Intercity

• Den Haag CS – Schiphol. 4x p/u Intercity

• Dordrecht – Rotterdam – Den Haag CS. 4x p/u Sprinter

• Den Haag CS – Leiden. 4x p/u Sprinter

• Leiden – Hoofddorp. 4x p/u Sprinter in de spits

• Amsterdam – Haarlem. 4x p/u Sprinter

NS Hispeed 2012 (afhankelijk van het tempo van instroom van de nieuwe

hogesnelheidstreinen):

• Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Breda 2x p/u Fyra (huidige Fyra-dienstregeling)

• Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel Zuid – Parijs 10 x per dag

Thalys (bestaande Thalys dienstregeling)

• Amsterdam – Schiphol – Rotterdam 2x p/u Fyra

• Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel Zuid 1x p/u Fyra

Nieuwe stations:

• Sassenheim (tussen Leiden Centraal en Nieuw Vennep)

• Halfweg-Zwanenburg (medio 2012, tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem

Spaarnwoude.

Daarnaast worden nieuwe stations geopend aan spoorlijnen waar andere vervoerders dan NS treinen laten stoppen: Boven-Hardinxveld, Hardinxveld Blauwe Zoom, Sliedrecht Baanhoek, Leerdam Broekgraaf, Gorinchem Noord, Westervoort, Maastricht-Noord.

Het totaal aantal treinstations in Nederland zal vanaf 11 december 2011 395 bedragen.

NS heeft de plannen voor de dienstregeling 2012 ter advies voorgelegd aan de consumentenorganisaties die deel uitmaken van het LOCOV. De dienstregeling is vanaf 7 oktober te raadplegen op ns.nl. Een uitgebreide toelichting met meer informatie vindt u in bijgevoegde digitale brochure “dienstregeling 2007-2012: Ruimte voor groei”.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS