Honderden wieltjes onder tunnels Zutphen

Maar liefst 240 wielen verbonden aan 60 assen opgedeeld in 15 karretjes. Dat zal er vanaf 12 september onder andere nodig zijn wanneer aannemer Van Spijker beton- en waterbouw drie tunnels op hun plek rijdt in opdracht van ProRail en de provincie Gelderland. De tunnels zijn nodig voor de nieuwe rondweg N348 Zutphen-Eefde.

Al enige tijd is de aannemer bezig op locatie in Zutphen de tunneldelen voor de tunnels voor te bouwen. Van 12 tot 19 september zal de tunnel die de Deventerweg kruist, geplaatst worden. De weg is daarom in die periode afgesloten en er geldt een wegomleiding. Zie de link onderaan dit bericht voor meer uitleg hierover.

Treinverkeer

Twee andere tunnels kruisen er twee spoortrajecten. Plaatsing van die tunnels zorgt voor stremming van het spoorverkeer op 17 en 18 september. Het gaat om het treinverkeer Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Deventer/Zutphen-Hengelo.

Werkzaamheden

Het inrijden van de tunneldelen gebeurt met speciale hydraulische karretjes, zogeheten Self Propelled Modular Transport (SPMT’s). Voor de zwaarste tunnelmoot (1600 ton) worden12 karretjes met 60 assen en daaraan 240 wielen ingezet, die met een snelheid van ca 1 km/h de tunnelmoot op zijn plek rijdt. De karretjes worden door één persoon bediend, een bijzonder precisiewerk. Tot en met eind 2012 is de aannemer bezig met het afbouwen van de tunnels.

Rondweg N348

Het plaatsen van de onderdoorgangen maakt onderdeel uit van het project ‘Rondweg N348 Zutpen-Eefde’. Deze nieuwe weg is een initiatief van de provincie Gelderland en moet de verkeersproblemen op de huidige N348 in Zutphen-Noord en Eefde oplossen. Dit jaar is gestart met de aanleg, met als doel om de weg begin 2013 in gebruik te nemen. De aanleg van de onderdoorgangen vindt plaats in nauwe samenwerking met de provincie Gelderland, de gemeente Zutphen en Lochem en Waterschap Rijn en IJssel.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail