Bouw OV Terminal Arnhem dichterbij

De bouw van de stationshal in Arnhem is weer een stap dichterbij gekomen. De combinatie Ballast Nedam/BAM is uit de aanbesteding als beste tevoorschijn gekomen. ProRail heeft deze combinatie nu geselecteerd voor de bespreking van het definitieve contract. Samen met de begin juli geopende perrontunnel, die ook is gebouwd door Ballast Nedam/BAM, wordt de stationshal de Openbaar Vervoer-Terminal van station Arnhem.

Bij de start van de aanbestedingsprocedure in 2010 toonden vier partijen interesse. Opdrachtgevers ProRail, gemeente Arnhem en NS zijn blij met het voorspoedige verloop van de aanbesteding tot nu toe. Binnenkort starten de gesprekken met Ballast Nedam/BAM over het definitieve bouwplan en contract.

Procedure

Voor de stationshal is een voor de spoorwereld vernieuwende aanpak van aanbesteding gehanteerd. Aannemers werd gevraagd ontwerpplannen te presenteren die volgens het ontwerp van UN Studio en binnen het te besteden bedrag van 37,5 mln euro gerealiseerd kunnen worden. Een jury bestaande uit onder andere de drie opdrachtgevers, de Spoorbouwmeester, de Rijksbouwmeester en de architect, beoordeelde de plannen. De combinatie Ballast Nedam/BAM kwam als beste uit de bus.

Stationshal

De stationshal zal de reizigersstroom op station Arnhem verwerken. In de naaste toekomst zullen hier 110.000 reizigers per dag overstappen van het ene op andere vervoermiddel: trein, bus, fiets, auto, taxi. De stationshal wordt een transferhal die de perrontunnel van het station, de fietsenstalling, het busstation, de parkeergarage en de taxistandplaats met elkaar verbindt.

Gemeente Arnhem, ProRail en NS streven ernaar om de stationshal eind 2013 te openen.

Station Arnhem

Momenteel wordt de eerste fase van de stationsverbouwing afgerond. De combinatie Ballast Nedam/BAM bouwde de nieuwe perrontunnel die 2 juli dit jaar open ging voor de reizigers. Tegelijkertijd legt ProRail op dit moment de laatste hand aan het project Sporen in Arnhem waarbij de sporen en perrons op station Arnhem worden vernieuwd en uitgebreid.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail