Rover raadt NS af avondspitstarief in te voeren

Rover adviseert NS af te zien van het introduceren van een avondspitsbeperking bij de opvolger van het VDU-abonnement. Volgens de reizigersvereniging is de VDU-kaart zo succesvol dat NS hier niet aan zou moeten willen tornen. De nieuwe abonnementen die NS per 1 augustus wil introduceren maakt het reizen voor de spitsgebonden treinreiziger fors duurder. Volgens Rover druist het onaantrekkelijker maken van de trein in tegen de maatschappelijke verantwoordelijkheid die NS draagt.

NS wil vanaf 1 augustus een aantal nieuwe abonnementsvormen introduceren en de verkoop van het huidige Voordeelurenabonnement (VDU) gaan staken. Na eerdere protesten van Rover besloot NS de VDU-kaart voor huidige klanten wel te behouden. De consumentenorganisaties in het Lovoc is gevraagd een advies uit te brengen over het nieuwe productenportfolio van NS.

Over het algemeen reageren de consumentenorganisaties positief op de nieuwe NS-abonnementen. De organisaties vinden het echter onacceptabel dat de abonnementen voortaan enkel bij NS geldig zouden zijn. "Zo’n valse start verdienen noch de reizigers, noch dit nieuwe assortiment", schrijven de

organisaties aan NS. Volgens het Locov bewijst Zwitserland dat ook een land met meerdere railvervoerders de reiziger één kortingsproduct aan kan bieden. Het feit dat in Nederland juist een heel scala aan kortingskaarten voor diverse vervoerders dreigt te ontstaan, noemen de organisaties "zeer schadelijk".

Over het afschaffen van de korting in de avondspits zijn de organisaties het oneens met elkaar. Een deel van de consumentenorganisaties heeft begrip voor het verdwijnen van de avondspitskorting. Het andere deel, waaronder Rover, ziet een wrijvingspunt met het maatschappelijk belang. Deze organisaties willen juist dat het OV-aandeel in de totale mobiliteit groter wordt en vrezen dat de duurdere spitsuren ervoor zullen zorgen dat treinreizigers vaker voor de auto kiezen.

Rover voelt er meer voor om de daluren goedkoper te maken dan de spitsuren duurder. "Er zit een groot verschil tussen reizigers stimuleren in de daluren te reizen of reizigers ontmoedigen in de spits te reizen", aldus Rover-woordvoerder Sanne van Galen. "Het ontmoedigen van het reizen met de

trein in de spitsuren is gewoon maatschappelijk onverantwoord, het kan toch niet de bedoeling zijn dat OV-reizigers nu juist de auto in worden gejaagd."

Rover verbaast zich ook over de keuze van NS om de duurdere avondspits tussen 16:00 en 18:30 uur te situeren, in het Convenant Landelijk Tarievenkader OV-chipkaart hebben decentrale overheden juist vastgelegd dat de avondspits bij een aantal regionale vervoerders plaatsvindt tussen 16:00

en 18:00 uur. Tot slot heeft Rover, net als de andere consumentenorganisaties, kritiek op het verplicht in- en uitchecken voor abonnementhouders (op straffe van een boete). Volgens Rover doet deze verplichting afbreuk aan de ervaring van zorgeloos vrij reizen, waarvoor de abonnementhouder nu juist betaalt.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ROVER